Sectorul CIVES
 
 

offtopic: activitatea artistică a lui Alex Stoenescu

Forum:
Dedicat relatarilor, discutiilor si actiunilor legate de revolutia din decembrie 1989, confiscarea ei ulterioara si ascunderea urmelor si adevarului.

Moderator: Marius

offtopic: activitatea artistică a lui Alex Stoenescu

Mesajde Marius » Dum Apr 09, 2006 11:08 am

Pe lîngă cărţi despre revoluţie, Alex Stoenescu mai scrie şi piese de teatru (a fost director adjunct al Teatrului Naţional în perioada directoratului lui Dinu Săraru). Deşi nu e la temă, reproduc un comentariu din ziarul Cotidianul 3 decembrie 2005 despre piesa "Patimile sfîntului Tommaso d'Aquino" a lui Alex Stoenescu, jucată la Naţional.

http://www.cotidianul.ro/index.php?id=3 ... 8872a3f371

Magdalena Boiangiu


Esec de miliarde la National


Un spectacol ratat de la care publicul pleaca din sala. Esecul dramatizarii lui Grigore Gonta dupa romanul lui Alex Mihai Stoenescu „Patimile Sfintului Tommaso D’Aquino“ a costat 4,5 miliarde de lei. Un spectacol mai curind despre fostii directori ai Nationalului, decit despre patimile sfintului.

Romanul lui Alex Mihai Stoenescu, „Patimile Sfintului Tommaso D?Aquino“, avea cele mai bune recomandari: filosofi stimati si istorici ai artei si literaturii cu renume il situau in zona capodoperei. Existau si sansele unui spectacol daca nu bun, macar stimabil: Teatrul National, prin regizorul Grigore Gonta, isi mai incercase puterile in prezentarea dramatica a unor structuri epice complicate (sa pomenim doar „Numele Trandafirului“) si rezultatele ii multumisera atit pe autorii spectacolului, cit si pe prietenii lor.

Ambitiile costisitoare ale lui Sararu

Asa ca solicitarea acestei imense investitii - si nu ma refer in primul rind la costurile materiale - parea demna de ambitiile intregului corp directorial: ale lui Dinu Sararu, director general, si ale extrem de numerosului corp de directori adjuncti, conducatorii „navei-amiral a teatrului romanesc“. Alex Mihai Stoenescu se numara printre ei, calificarile sale de istoric militar, interventiile sale publice in legatura cu problemele politice, diplomatice si, in general, prezenta lui intensa in media ii dadeau toate recomandarile necesare unui post de conducere in lumea teatrului. Atotstiutorii sint intotdeauna preferati celor care stiu ceva anume.

Sfintul n-a putut opri comunismul

Toate aceste teme importante patrund in discursul interpretului principal (Marius Bodochi): el face toate eforturile din lume pentru a le sensibiliza, intoneaza, ridica si coboara vocea, face pauze, striga si sopteste, isi roteste ochii, mimeaza interpretarea unui text dramatic, desi ceea ce spune nu intra in nici un fel de rezonanta cu un eventual conflict. Din toata savanta conceptie a sfintului nu ramin decit premonitiile despre inventarea telefonului si atotputernicia NKVD-ului, pe care Tommaso le stie ca un baiat mare: istoria devine un complot pus la cale de mult, era clar inca din secolul al XIII-lea ca va veni comunismul si toata stiinta inteleptului nu a putut stavili catastrofa. In urma cu vreo 15 ani, nu toti directorii Nationalului erau convinsi ca e o catastrofa. Acum au avut revelatia Sfintului.

A fost Ioan al VIII-lea femeie?

Intre caracterul ezoteric al discursului, monumentalitatea decorului, spiritualitatea muzicii cu coruri de copii bucalati si putinatatea lucrurilor inteligibile se casca o prapastie greu de strabatut chiar de catre spectatorul binevoitor. O versiune a istoriei pe larg expusa in romanele lui Pavel Corut isi rostogoleste vorbele fara a izbuti sa se apropie de un conflict sau macar sa aduca argumente pentru credinta ca factor necesar de coeziune a unei societati. Nici sfint, nici om, Tommaso asa cum il „joaca“ Bodochi este o persoana cu memorie: el stie sa spuna pe dinafara lucruri importante si savant formulate. In jurul lui graviteaza alte persoane care il sustin sau il contrazic, probabil unele au dreptate, altele nu, dar e greu de inteles „pe ce se bazeaza“. Papa ba il aproba pe sfintul vizionar, ba nu, si e interpretat de Maia Morgenstern, dind astfel viata scenica legendei despre un papa femeie. Dar daca nu stii legenda, nu vezi pe scena decit o persoana cu un sex incert care vorbeste gros si se deplaseaza caraghios.

Poate ca nu ar trebui sa gasim semnificatii intr-un simplu esec, dar te sufoca neputinta: privesti tintuit in scaun felul in care o parte din impozitele tale au fost folosite de oameni fara nici o convingere, gata oricind sa transforme intr-o comedie ceea ce a fost pentru adevaratii sfinti tragedia credintei. •
Marius
 
Mesaje: 948
Membru din: Dum Ian 09, 2005 5:52 am
Localitate: Timisoara

Înapoi la Revolutia din decembrie

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

cron
<<< Piata Universitatii 2009