Sectorul CIVES
 
 

Aparitia Institutului de investigare a crimelor comunismului

Reflecta actiuni care concretizeaza Procesul si rezultatele lor.

Aparitia Institutului de investigare a crimelor comunismului

Mesajde Ioan Rosca » Vin Dec 23, 2005 1:54 pm

Aparitia Institutului de investigare a crimelor comunismului poate fi o ocazie sa inaintam un pas in directia Procesului. Depinde insa critic de cine vor fi membrii. Ei trebuie sa reuneasca o serie de calitati:
- pluridisciplinaritatea echipei si poate chiar a unor membri (istorie, drept, sociologie, politologie, educatie eetc) - pentru a se forma un model global, sistemic-coerent
- onestitate si fermitate pentru a rezista presiunilor si jocurilor politice
- energie si operationalitate, spirit de organizare si lupta- pentru a nu se impotmoli actiunea in poze , vise si emotii bine intentionate
- luciditate combinata cu pasiune – pentru a se evita formalizarea "tehnica" si caderea in utopie
- partizanat fata de populatia victimizata de comunism (sa fie avocatul ei , alcatuind rechizitoriul) dar nu partizanat politic doctrinar
Avind in vedere prestatia clasei politice si "elitei civice" de pina acum, am mari rezerve (temeri) privind alcatuirea acestei institutii. Sugerez celor care pot face ceva in aceasta directie sa intre in joc . Mai sint 30 de zile.
Ioan Rosca

"Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului in Romania, infiintat prin hotarare guvernamentala, va investiga si identifica crimele, abuzurile si incalcarile drepturilor omului pe intreaga durata a regimului comunist in Romania si va sesiza organele indreptatite sa ia masuri in acest caz.

"Cred ca este momentul sa ne debarasam de teama de a discuta despre tema investigarii crimelor din perioada comunista", a declarat premierul Calin Popescu-Tariceanu.

Institutul are urmatoarele atributii principale:
- analizeaza din punct de vedere insitutional a regimului comunist, sistemul de putere in cadrul acestui regim;
- evidentiaza natura relatiilor dintre activul de partid si fosta Securitate, dintre aceasta si celelalte verigi ale sistemului represiv din Romania;
- descrie modul de organizare si de functionare al acestor institutii in administrarea actului de politie politica;
- prezinta activistii de partid, ofiterii si magistratii care lucrau in cadrul aparatului de represiune;
- identifica abuzurile si crimele savarsite, ordonate sau inspirate de catre cei de mai sus;
- aduna date, documente si marturii cu privire la toate actiunile care au lezat drepturile si libertatile omului in anii regimului comunist si pe baza acestora sesizeaza organele de cercetare penala, indiferent de timpul si circumstantele in care acestea s-au petrecut;
- identifica responsabilii aparatului de decizie din domeniul propagandei comuniste, responsabilii pentru actele administrative si deciziile economice care au generat manifestari ale represiunii in viata sociala si culturala, de la cartelarea hranei zilnice pana la limitarea accesului la informatie, arta si cultura, prin acte de cenzura;
- aduce la cunostinta opiniei publice crimele, abuzurile, instigarile la crime in numele "luptei de clasa" savarsite de toti acestia.

Institutul va alcatui un sistem clasificat al tipurilor de crime, abuzuri si incalcari ale drepturilor omului pe intreaga perioada a regimului comunist si va stabili responsabilitatile decizionale si de executie pentru fiecare dintre acestea.

De asemenea, va crea o baza de date care sa cuprinda numele fostilor activisti de partid din nomenclatura, numele cadrelor fostei Securitati, numele fostilor ofiteri de armata, militieni si magistrati care au participat la actiuni de politie politica.

Institutul va identifica acele legi, decrete, hotariri ale Consiliului de Ministri, decizii ministeriale, regulamente interne si alte prevederi, secrete sau nesecrete, care au stat la baza organizarii si functionarii aparatului represiv.

Rezultatele investigatiilor intreprinse vor fi publicate in rapoarte trimestriale si intr-un raport final anual.

Institutul se va afla in subordinea Guvernului si in coordonarea Primului-ministru si va functiona pe o perioada de sase ani, cu posibilitatea de prelungire a acestei perioade.

Numarul maxim de posturi al Institutului este de 25, iar conducerea va fi realizata de un Consiliu, alcatuit din 11 personalitati ale societatii civile, numite prin decizie de Primul-Ministru, in termen de o luna de la adoptarea prezentei hotarari.

Consiliul functioneaza dupa principiul egalitatii membrilor sai, iar in termen de 5 zile de la constituire, acestia aleg comitetul director format din presedinte si 2 membri. Comitetul director conduce activitatea curenta a Insitutului.

Cheltuielile Institutului se finanteaza din venituri proprii si din subventii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Cancelariei Primului-Ministru.

Veniturile proprii se pot realiza din editarea si vanzarea de carti, publicatii, lucrari si studii de specialitate, din cofinantari de programe si proiecte, din realizarea si valorificarea de studii si proiecte, precum si din efectuarea de prestari servcii, din exploatarea bunurilor pe care

le are in administrare, din sponsorizari si donatii si din alte activitati specifice realizate de catre Institut, inclusiv din incheierea de contracte cu persoane fizice sau juridice.

In anul 2006 finantarea cheltuielilor necesare organizarii si functionarii Institutului se asigura de la bugetul de stat.
Acest material poate fi preluat doar cu citarea sursei HotNews.ro

HotNews.ro, 21 dec 2005"
Ioan Rosca
 
Mesaje: 589
Membru din: Vin Ian 07, 2005 8:30 pm

Înapoi la Actiuni si rezultate

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

cron
<<< Piata Universitatii 2009