Personalităţi
Intelectualii romāni sīnt cei mai activi contestatari ai scării de valori
stabilite īn condiţiile impuse de regimul comunist.
Iată īnsă că,
atunci cīnd este vorba despre ierarhia propriului lui
univers, de recunoaşterea apartenenţei la elită a anumitor
personalităţi ce s-au afirmat īn respectivele condiţii, ei se
dovedesc mai puţin nonconformişti.
Aş spune chiar că fac
dovadă de o anume solidaritate de castă, atunci cīnd
īşi manifestă iritarea la eventuala punere īn discuţie a
criteriilor şi pīrghiilor prin care a luat
naştere actuala geografie a personalităţilor din cultura
romānă.
Mai concret, contradicţia
fundamentală dintre decenţa care īndeamnă la rezervă
(şi o anume autocenzurare a tendinţelor de
afirmare publică) şi imoralitatea pe care comuniştii o cereau ca
tribut celor ce doreau să-şi facă cunoscute
capacităţile creatoare este escamotată azi.
De peste doi ani, maeştrii spirituali ce
s-au impus pe timpul marii sinistrări culturale, se īnfruptă
fără jenă din capitalul pe care l-au cucerit prin compromisul ce
le-a permis popularitatea.
Este o acuzaţie prea
gravă, ca să nu mă simt obligat ca, pe de o parte, să
precizez că nu poate fi aplicată tuturor, şi pe de alta, să
aduc cīteva argumente īmpotriva unor fenomene care
m-au iritat constant, silindu-mă la acest demers.
Īn primul rīnd,
complacerea īn postura de ţintă a ritualului laudativ, īntr-un climat
confuz şi viciat, acceptarea cultului personalităţii ce izvora
evident dintr-o dereglare bolnăvicioasă a mentalităţii
publice.
Īn al doilea rīnd,
necondamnarea publică a bazelor actualei ierarhii intelectuale şi
nedeclanşarea unui sincer şi general proces de refacere a ei, īn urma
unei selecţii deschise tuturor, pe criterii noi.
Şi, īn sfīrşit,
mai grav, respingerea atacului noilor veniţi, desconsiderarea,
descurajarea şi marginalizarea tinerilor ce nu participaseră la
ritualul culturii sub comunism dar doreau acum să intre īn scenă.
S-a ajuns astfel, printr-o
vinovată complicitate, mascată de o aparentă confruntare
publicistico-publicitară, la o continuare a competiţiei īntre vechii
maeştri , care a condus la concluzii puţin
īmbărbătătoare despre actualul potenţial spiritual.
Pentru a reuşi
păstrarea statutului de fruntaşă la stat, oligarhia
culturală s-a făcut pur şi simplu că nu sesizează
posibilitatea existenţei unor valori ce refuzaseră pīnă acum să se exprime şi obligaţia de
a le īncuraja acestora afirmarea, īn interesul culturii romāne. Au preferat
să se observe īntre ei.
Apărarea poziţiilor
cucerite īn nomenclatura culturală, a statutului de
personalităţi, explică probabil şi incredibila
conivenţă cu puterea, pe care o demonstrează atunci cīnd pretind dreptul de a fi neutri politic. Dreptul la
linişte al mediocrităţilor proiectate de o istorie strīmbă īn posturi de vedete.
Din nefericire, publicul,
tributar obiceiului microbist de a susţine oameni şi nu de a le
urmări ideile, sprijină această Restauraţie culturală.
La noi sunt persoane aplaudate
īnainte de a deschide gura, aprobate fără a fi auzite , şi-n acelaşi timp oameni care orice
ar spune, nu stīrnesc atenţia nimănui.
A cui ar fi datoria să
schimbe această situaţie?