Obstacole in denuntarea comunicidului. Apel catre evreii romani
(Marginalii la un dialog Liiceanu-Sava)

Dialogul Liiceanu-Sava ilustreaza exemplar mocnita contradictie care opune pe intelectualii din Romania in problema denuntarii comunicidului. Doresc sa-mi arat absoluta solidaritate si simpatie fata de pozitia lui Liiceanu in acest interviu. In acelasi timp as vrea sa repun in discutie retinerea unora in judecarea comunismului. Liiceanu se straduie sa-i explice domnului Sava importanta Procesului Comunismului, pentru sanatatea morala (chiar mintala) a poporului roman -de azi si mai ales de miine. Sava pareaza continuu, se ascunde dupa generalitati manipulate savant, isi transfigureaza interesele in "echilibrul moderatorului", ba chiar il acuza pe interlocutor de excesivitate ! Din fericire, Liiceanu gaseste tonul, energia, decenta, demnitatea si claritatea necesara pentru a demonta subterfugiile propagandistice anti-justitiare. El amendeaza prompt "licente" cu care ne-am obisnuit deja, menite sa ne "tempereze" dorul de adevar, de justie (si in fond - de sens): "vinatoarea de vrajitoare"; "setea de razbunare"; "extremismul"; "neintelegerea bunelor intentii ale unor comunisti", "vinovatia -generala si relativa" ; "robespierrianism "; "inversunare" etc.

Liiceanu apeleaza la comparatia inevitabila intre nazism si comunism. Cu abilitate Sava eludeaza subiectul. [Eu am avut parte de un tratament mai putin amabil anul trecut - cind pledam pentru aceeasi comparatie. Semnalam ca vizita la Washington a liderului CC-PCR - Ion Iliescu - trebuie denuntata, din moment ce ultimele ramasite naziste sint vinate prin Franta si aiurea. O discriminare e posibila doar pentru cine considera ca distrugerea noastra e mai putin importanta. Domnul Ahronovitz a incercat sa-mi stopeze demersul comparativ cu acuzatii de anti-semitism. A mers mai departe (a fost mai deschis) decit Sava si a afirmat raspicat ca in Romania nu a fost nici o crima monumentala, nici un genocid, ca a compara tragedia noastra cu Holocaustul e o jignire adusa poporului evreu... Apoi, au venit stirile despre "inalta apreciere" pe care o arata anumite asociatii evreiesti liderului comunist dispus "impaciuitor" la returnari de proprietati si despagubiri.("miercuri 6 septembrie, generalul israelian Moshe Nativ, director general al Agentiei Sochnut si ambasadorul Naftali Lavi, vicepresedinte la "World Jewesh Restitution Organization" i-au inmanat presedintelui Romaniei, la Palatul Cotroceni, medalia jubiliara "Ierusalim 3000" "). Domnul A. a uitat sa protesteze, desi ne ceruse ritos sa condamnam ridicarea unor statui lui Antonescu. Este clar ca pentru dumnealui "e vorba de altceva" si tocmai de aceea cred ca se inseala cind isi imagineaza ca simte romaneste !]

Revenind la dialogul Liiceanu-Sava, tonul filozofului este nu "intransigent" (cum sugereaza Sava - rauvoitor) ci disperat. Iar Sava se dovedeste mai curind siret decit arogant, desi un tupeu nefiresc tisneste in replicile aproape mustratoare pe care si le permite atunci cind Liiceanu refuza sa se linisteasca... E culmea sa acuzi de intransigenta un om care nu si-a putut realiza nici o farima dintr-un ideal absolut rezonabil si sa predici compromisul tocmai partii cu totul calcate in picioare. Sa nu fim intransigenti cu comunistii care ne domina in continuare netulburati -iata o foarte cinica recomandare !

Si din nou mi-a dat ghes intrebarea (domnul Sava fiind un evreu atit de respectabil) : "De ce nu se plaseaza evreii din Romania in tabara anti-comunistilor fermi ?". Pentru ei - care sint de un anti- nazism atit de energic si perseverent -este un paradox ! Cum de am gasit si gasim evrei in tabara opusa (nu are cred rost sa exemplific, dar am de unde !) dar practic nu putem vorbi de contributia lor la rezistenta anti-comunista din Romania ? (Rog sa fiu corectat, daca nu sint la curent)

In mai multe rinduri mi s-a reprosat ca aduc in discutie pe evrei, cind fac apel la condamnarea comunismului. Unii au vazut (sau vor sa vada...) in asta - o manifestare "fascista" - dovedind inca o data trainicia "dihotomiei" simplificatoare : nazism-comunism. Care deturneaza atentia de la raportul victime-calai si amina nedefinit denuntarea "tratamentului" la care comunismul ne-a expus. Ori, tocmai aceasta diversiune e grava. Si nu pot s-o atac tacind... Mai incerc deci inca o data sa explic de ce ar trebui atrasi si evreii romani in aceasta dezbatere :

a) Genocidul ca subiect Holocaustul si condamnarea lui reprezinta precedentul istoric de care noi, cei care reclamam Procesul Comunismului ne putem cel mai bine prevala. Putem cere solidaritatea evreilor fata de o situatie analoga cu aceea pentru care au cerut lumii (si nu fara succes) solidaritate. Evreii sint intr-o pozitie speciala fata de apelul nostru la justitie. Au cucerit o autoritate care le confera raspunderi. Raspunsul lor e un adevarat test : vor dovedi ca genocidul le repugna principial si ca au cerut justitie in numele omenescului sau se vor arata mai putin sensibili la tragedia noastra, relevind psudo-universalismul cererilor lor ? Daca nu vom insista pentru a obtine un raspuns la aceasta intrebare solutia va fi cea mai comoda : eludarea ! Provocind o alegere, ne dam sansa de a-i vedea ( macar pe unii dinte ei) alaturi de cauza noastra, a carei legitimitate -desconsiderata astazi scandalos- ar cistiga un gir important. Interventia lor activa ar fi un sprijin de nepretuit. (Poate ca supraestimez influenta diasporei evreiesti asupra opiniei publice mondiale; in orice caz pare mai mare ca a noastra...)

b Eliberarea de obligatiile razbiului II mondial A doua chestiune fata de care evreii au o pozitie particulara si un cuvint important de spus este aceea a ingaduintei fata de comunism in numele "parteneriatului" anti-nazist. De la ei ar putea veni cel mai eficace semnul ca aceasta scuza a expirat. Hitler si Stalin au avut nazuinte profund similare. Primul i-a amenintat direct pe apuseni in timp ce ultimul s-a multumit sa distruga doar pe "estici". Primul avea etnii de "curatat", celalalt "clase". In rest, aceleasi viziuni devastatoare, aceleasi "arhitecturi" penitenciare, aceleasi tragice realizari... Putem intelege interesele vitale care au dus la alianta Apusului cu Stalin (practica, cinica, realista). Si dorinta de a le polei cu o noblete contrafacuta. Dar dupa 50 de ani, interesele propagandistice (de "igiena" istorico-politica) ale aceluiasi "Apus" nu mai pot sta in balanta fata de stringenta nevoii noastre de adevar. E absolut monstruos sa ni se mai ceara sa ne sufocam in minciuna numai pentru a nu da batai de cap, in "lumea civilizata"..., unor functionari anchilozati, unor intelectuali incomodati si unor cetateni amenintati sa-si piarda candoarea!

Pe de alta parte, noi trebuie sa intelegem ce a reprezentat pentru evrei interventia imperiului comunist in razboiul al II-lea mondial : salvarea din fata buldozerului hitlerist ! Acesta e un fapt incontestabil, cu consecinte de care anti-comunistii trebuie sa tina cont. Nu puteai cere unui popor salvat de la moarte sa-si condamne imediat salvatorii pentru atrocitatile de care dadeau dovada fata de altii. Mai ales ca printre cei pedepsiti, se aflau si nazistii... Dar au trecut 50 de ani. Si pentru noi, nu e vorba de istorie, ci de supravietuire. E timpul sa inceteze "discretia" evreilor din Europa de Est, -care "au vazut fara sa vada" - fata de Genocidul Rosu. Si daca nici acum reverberatiile razboiului mondial nu pot fi depasite, ar fi macar cazul ca martorii tacuti sa nu intervina "impaciuitor" atunci cind ne tipam suferinta. E o grosolanie. In acelasi timp, istoricii evrei ar trebui sa inteleaga ca nu putem trata istoria in aceiasi termeni, cit timp minimizeaza amploarea comunicidului ; daca evreii nu s-au simtit co-detinuti cu noi in lagarul stalinist - inseamna ca au fost efectiv altceva, ca armata sovietica i-a eliberat o data cu intemnitarea noastra !

c Implicarea unor evrei in instalarea comunismului la noi Un alt aspect "delicat" -dar important este acela al vinovatiilor si resentimentelor.

Acest subiect are o istorie mai lunga si de aceea cauzalitatile sint arborescente, stufoase, complexe. Imi voi permite sa sugerez un criteriu rezonabil : cu cit mai indepartate in timp sint cauzele, cu atit mai putin intense sint efectele lor actuale. Temporalitatea nu determina numai pertinenta judecatilor cauzale ci si prioritatile. E mai urgent sa salvezi poporul roman DE AZI de continuarea distrugerii sale, decit sa stabilesti vinovatia lui Marx sau a lui Nietsche ! De aceea nu voi discuta aici problematica instalarii si asimilarii evreilor in Romania, nici a antisemitismului din secolul trecut, caci au (sper) influente atenuate de timp asupra problemei pe care o pun in discutie : raportul dintre evreii de azi si anti-comunism.

In ceeea ce priveste implicarea (semnificativa - dupa toate canoanele statisticii ) unor evrei in aventura comunista (de la noi si de aiurea), ea nu mai contribuie probabil prea mult la rezerva celor din generatia actuala fata de denuntarea caracterului criminal al acestei "experiente". In fond o infima minoritate dintre evreii romani au avut "porniri comuniste" (si aceea e practic "degenerata" fata de adevaratul mozaism). Dar faptul ca activitatea lor e minimizata arata ca subiectul deranjeaza inca. Dintr- o populatie de circa 4% pe care o reprezentau evreii in anii '40 procentul (>>4%) pe care l-au reprezentat la inceput in PCR si Securitate corelat cu cel infim (<<4%) pe care l-au reprezentat in cadrul rezistentei anti-comuniste active lasa loc la intrebari si explicatii ce nu trebuie escamotate (vezi in acest sens si demersul laudabil al domnului Vladimir Tismaneanu ).

d Sentimente ale generatiei evadate Poate ca nici recunostinta fata de doborirea nazismului, nici jena de a recunoaste rolul cu totul deplorabil jucat de citiva evrei in instalarea terorii comuniste la noi, nu mai sint azi factori importanti. Ceea ce probabil conteaza insa, tine de sentimentele si interesele generatiei in viata.

Evreii (si germanii) din Romania au scapat regimului comunist pe baza unui tirg facut cu conducatorii lagarului. A fost sansa lor si nici un repros nu-si are rostul. Au platit cu bani. Si au platit cu multa discretie. Cit timp mai aveau compatrioti (in sens etnic...) de extras din iad, cei scapati s- au abtinut de la comentarii agresive... Din nou- omeneste explicabil. Dar in acelasi timp, important de consemnat pentru a intelege apatia de azi. Sute de mii de evrei si germani au iesit. Citi dintre ei s-au lansat in denuntarea cumplitei crime care se savirsea in Romania ? Eu cred ca un nerecunoscut si refulat sentiment de vinovatie pentru vechea tacere e motivul principal al prelungirii ei. Un pervers cerc vicios. Nu mai poti urla ca s-a petrecut o crima la care ai fost martor ocular, dupa ce ai tacut atita timp... Timp in care ai vorbit neincetat despre obligatia de a denunta trecutul Holocaust ! Scapindu-ti din vedere (?!) uciderea cu incetinitorul a romanilor, in plina desfasurare !

e "Geo-comandamente" si interese ale celor nerebdatori intru afaceri Nu trebuie sa neglijam si interesele strategice - mai mult sau mai putin "geo". Interesele "Apusului" in general (stabilitate cu orice pret ) se ciocnesc de riscurile pe care le presupune o adevarata rasturnare a puterii comuniste. Lumea bi-polara functioneaza binisor pentru Apus : mina libera in propria sfera de inflenta (sub acoperirea amenintarii "dusmanului") ; concurenta limitata din partea statelor anchilozate de comunism; afaceri interesante cu temnicieri verosi; posibilitatea de a folosi comunismul ca sperietoare pentru revoltatii din cimpul propriu etc.

"Finanta mondiala" are si ea un anume calendar de prioritati... O afacere avantajoasa se poate face cu un regim solid insurubat in ciuda oricaror consideratii "etice" (un exemplu oarecare e itinerarul de faceri a primului ministru canadian Jean Chretien "magnetizat" de dictaturi de toate culorile...). Cu cita candoare ni se vorbeste de importanta relatiilor normale cu anormala China...

"Agitatia anti-comunista" de la noi amina "relansarea" unei pieti tinere si promitatoare. Nervozitatea noastra deranjeaza...

La scara mai mica, opereaza autonom pofta de cistiguri rapide a unor indivizi pentru care "chichitele morale" sint bazaconii perturbatoare.

Evreii plecati din Romania sint -in mod firesc, datorita familiaritatii cu spatiul romanesc- printre cei mai seriosi candidati la relansarea afacerilor pe teritoriul post-comunist. Dreptul lor. Norocul sau ghinionul nostru. Numai sa nu ni se spuna sa ne ducem crucea discret pentru ca aceste afaceri sa nu fie perturbate !

Nu putem ura succes intreprinderilor securisto-straine. Au la temelie rudele si visele noastre. Stapina absolut in Romania, Mafia Securi-Comunista are nevoie de sprijin din afara, pentru a se integra in "circuitul mondial ". Cind il va obtine, se spulbera si ultimele sperante de a mai fi rasturnata. Pe evrei ii putem ruga sa ne menajeze -in masura posibilului- in numele reciprocitatii (si ei au apelat la izolarea criminalilor nazisti) si a faptului ca sint mai in masura ca alti "parteneri straini" sa aprecieze cine sint "tinerii intreprinzatori" romani. Pina si banii excrocati de la evrei pentru parasirea lagarului, sint in "capitalul social" al Tovarasilor Patroni. Curat capital social ! Murdar capital social... Trebuie sa se stie ca in acest moment se pot face afaceri la scara mare doar cu "SS"-istii romani ! Mai exact, sa se stie ca stim ca se stie !

Observatie: M-am adresat evreilor pentru a le explica o viziune pe care par a nu o intelege. Toate acestea se potrivesc insa perfect si tacerii multora dintre etnicii romani - plecati, sau ramasi. Uitarea se poate dovedi salutara pentru o constiinta framintata (de remuscari, de rusini, de amintiri dureroase, de resentimente nerefulate, de umilinte nedigerate) mai ales daca aceasta obstaculeaza eventual o ocazie de cistig ("oameni sintem...") Ne recucerim cu totii "virginitatea" - uitind violul ! Mizerabila si precara solutie. Vom adauga un nou strat de murdarie peste gunoiul pe care comunismul l-a depozitat in sufletul nostru. De asta data, chiar fara circumstanta atenuanta a supunerii la forta.

Ar trebui sa iesim din tacere. "Apusul" trebuie provocat. Si cum multora nu le va pasa nici de data asta, sa ne orientam spre cei carora ar mai fi o sansa sa le pese. Provocarea pe care o lansez evreilor din Romania nu trebuie rastalmacita. Detest ideea de raspundere colectiva. Sint perfect constient de rolul fundamental al Moscovei si de contributia esentiala a etnicilor romani. Nu pretind ca participarea "evreului" la comunicid e mai mare decit a "romanului". Dar SA IMPARTIM DATORIA DE A MARTURISI. Ceea ce pun in discutie e obligatia noastra- a tuturor martorilor genocidului comunist - de a-i denunta nocivitatea. Cind iesi dintr-un viol, martorii care aleg tacerea -vor nu vor- actioneaza impotriva victimelor ! Atrag atentia (celor sensibilizabili) ca retinerea pe care o manifesta evreii din Romania in a denunta comunismul in aceiasi termeni cu nazismul poate (si va ) provoca suspiciuni si chiar animozitati. Unii vor manevra acest capital incit sa "actualizeze" xenofobia ! In spatele Vadimilor se vor aseza romani ce nu i-ar intovarasi daca ar fi tratati mai cu tact... Paunestii vor confisca si malforma mai usor sentimentul national daca intelectualitatea democratica se va converti in bloc la universalism, in asincronism cu sentimentele propriului popor. Iar ramura securicomunista cu vederi progresiste se poate dovedi un periculos "tovaras de drum"... Polarizarea care se croieste azi in Romania e mai subtil periculoasa decit se crede. Atitudinea evreilor romani poate cintari mult in coagularea politica din Romania si in dezmortirea "Vestului". Avem nevoie de ajutorul lor. Au o mare ocazie sa-si arate prietenia (fraternitatea) fata de cei cu care au convietuit ! In asteptarea "Miscarii Evreiesti pentru Procesul Comunicidului"...

Ioan Rosca, Montreal 17 martie 1996