Reprimarea evreilor  - surse de informare

1
   Incercarea de a afla informatii credibile privind ceea ce s-a intimplat 
la Odessa in 1941 (si mai general , privind haituirea si reprimarea 
evreilor in aceea perioada) se va lovi de mari dificultati.
   Ma refer aici doar la sursele primare, nu la cartile-comentariu care se 
bazeaza pe ele si despre care nu voi vorbi aici.

   Sursele primare cele mai pertinente sint relatarile directe ale evreilor 
care au scapat cu viata din acele  evenimente, sau ale martorilor care 
au avut ocazia sa le observe. Vom gasi in aceste marturii  cea mai 
credibila descriere a ceea ce s-a intimplat , a ceea ce au trait victimele 
represiunii. Chiar daca resentimentul fata de vinovati si tragedia 
emotionala traita atunci, pot duce la anumite exagerari, cred ca  nu sint 
motive sa punem la indoiala marturiile supravietuitorilor.  Nu stiu cit 
de numeroase sint aceste resurse (cei morti nu mai pot vorbi din 
pacate ...) dar cred ca oricum ele formeaza filonul principal de 
informare privind faptele petrecute. Nu includ aici si povestirile celor 
care nu au participat ci recompun din zvonuri ceea ce s-a intimplat.

2
    Ceea ce depozitia celor scapati nu ne va spune insa este :
- care a fost scara reprimarii (supravietuitorii nu aveau cum s-o 
estimeze exact)
- care sint responsabilii
- care sint motivele pentru care s-a actionat represiv.

    Aceste aspecte sint putin importante pe planul principiului uman in 
joc (inadmisibilitatea actelor savirsite este absoluta). Ele conteaza insa 
atunci cind vrem sa analizam evenimentele si sa judecam vinovatii. 
Ele conteaza mai ales atunci cind sint propuse explicatii de genul :
    a - represiunea a fost o izbucnire a potentialului criminal specific 
romanesc, mocnind ascuns de-a lungul  unei istorii umile , dar 
rabufnind  atunci cind i se da posibilitatea 
    b -represiunea a fost rezultatul indelungatei indoctrinari antisemite a 
populatiei , la care o mare parte a intelectualitatii romanesti si-a adus 
contributia.

    Chiar pe aceasta retea , cele doua "explicatii" au fost inaintate (daca 
e necesar pot da citate) , fara a provoca replici din partea unor romani 
avizati. Considerindu-le nefondate si jignitoare, mi-am asumat sa 
raspund. 

    Este evident ca pentru a stabili mobilurile si reponsabilitatile 
vinovatilor, marturiile victimelor si ipotezele avocatilor acuzarii nu 
sint suficente. Ar trebui audiate si depozitiile celor care au participat la 
evenimente de cealalta parte : vinovatii si responsabilii, oficialitatile 
romanesti in functie atunci. Si aici apar probleme serioase pe care tin 
sa le semnalez. 

       Din pacate , procesul crimelor anti-evreiesti a fost recuperat 
integral dupa 1944 de armata de ocupatie, care l-a folosit ca alibi 
pentru zdrobirea tuturor celor care puteau rezista sovietizarii 
Romaniei. Au fost stoarse sub tortura false marturii , ingrosindu-se 
artificial faptele reale, au fost implicati abuziv oameni care nu aveau 
nici o legatura cu ele. S-a largit plaja responsabililor morali atita cit o 
cerea "planul de incarcerare".  Lupta cu antisemitismul a devenit o 
lozinca importanta in numele careia orice manifestare de nationalism 
era reprimata.

    In aceste conditii, ceea ce trebuia sa devina principala sursa de 
informare : documentele lungului sir de procese din anii 1945-1948 , 
in care au fost judecate represiunile antisemite- e o masluire absolut 
lipsita de verosimilitate. Ele trebuie consultate cu extrema prudenta si 
am mari indoieli ca acest efort merita chiar facut, atunci cind 
Securitatea (care le-a nascut si vegheat atitia ani ...) ni le pune la 
dispozitie.   

3
   Prin anii '80 , au fost publicate in Israel statistici privind 
repartitia pe tari a numarului evreilor exterminati. Romania ocupa un 
loc fruntas. 
Erau numarati evreii lichidati in 1944 in Transilvania (pe atunci in 
Ungaria). In plus erau cifre impresionante despre evrei exterminati in 
Moldova , Basarabia si Bucovina. 
   Ceausescu (probabil in plina "etapa nationalista") a dat ordin 
istoricilor sa restabileasca un adevar mai putin jenant. I s-a spus (cu cit 
mai mult tact ...) ca principala sursa a cifrelor umflate sint procesele 
trucate de dupa 1944, in care bilantul antisemitismului liderilor 
Romaniei fusese hipertrofiat pentru a justifica pedepsirea lor cit mai 
dura. Ceausescu a dat a se intelege ca accepta restabilirea adevarului , 
fara punerea in cauza a modului cum fusese deformat.
   Zis si facut. Cu pasiune , citiva istorici au trecut la treaba. Li s-a 
deschis accesul la arhive pina atunci pecetluite. Ieseau la iveala 
elemente inedelungat ocultate , care aratau ca masacrele au avut loc, 
dar au avut alte proportii si alte circumstante decit cele pe care 
comunistii le inventasera in procese. In urma acestei cercetari Aurica 
Simion (cercetator la ISISP- CC) e lasat sa publice o lucrare care face 
senzatie. In ea,  "criminalul Antonescu" e prezentat pentru prima data 
mai nuantat si se recunosc exagerarile care i-au fost puse in circa prin 
fals.
   Se stabileste (de comun acord cu istoricii evrei) sa ia fiinta o comisie 
mixta pentru restabilirea adevarului. Intilnirile au loc alternativ : un an 
la Bucuresti, un altul la Tel Aviv. Documentele acestor comisii sint 
probabil o sursa interesanta de informatii !
   Apoi se intimpla lucruri confuze sau chiar ciudate. Aurica Simion 
(care fusese incurajat sa publice cartea) este trecut la index dupa 
aparitia ei. Cartea e interzisa. Autorul e anchetat indelung. Slabeste cu 
citeva zeci de kilograme si moare dupa un an, de o un cancer foarte 
suspect.
    Delegatia romana pentru comisia bilaterala e continuu remaniata. 
Dintre documentele pe care le gaseste in arhivele militare , cele care 
relatau provocari ale armatei romane de catre evrei pro-sovietici  sint 
cenzurate de Tovarasii supraveghetori si nu mai sint prezentate 
partenerilor istorici evrei ! 
    Exagerarile ambelor parti sint denuntate de unii istorici echilibrati 
(romani si evrei) , dar insusi Moses Rosen  in plin congres (la 
Bucuresti) tuna si fulgera impotriva acestei atitudini "impaciuitoriste", 
pe un ton intolerant si ingust care nemultumeste istorici evrei 
realmente specialisti in problema (domnul Jan Ancel e un exemplu).

4
   Am avut ocazia o singura data sa iau cunostinta cu documentele  
respective. Nu stiu care e azi soarta lor. Am auzit ca sint contestate ca 
masluiri. Nu mi se pare imposibil. In fond, ultimele regimuri din 
Romania par a fi fost foarte pricepute in a-si contraface arhivele si a-si 
acoperi actele cu "pseudo-documente". Se impune deci o anume 
rezerva si in consultarea acestor resurse.  

   Nu pot asadar decit sa relatez ce contineau aceste documente ca 
explicatie a represaliilor anti-evreiesti din Estul Romaniei, in anii '40. 
Un numar foarte mare de rapoarte priveau moralul trupelor si al 
populatiei si erau adresate comandamentului armatei  ( care incepuse 
razboiul anti-sovietic) .
    In ele, era mentionat repetitiv ca  sentimentul antisemit al trupei 
este general si in continua crestere datorita :
- amintirii extrem de penibile a insultelor , umilirii, loviturilor cu care 
fusese insotita de evreii pro-sovietici  armata romana in timpul 
retragerii din Basarabia  (1940- in urma ultimatului sovietic ); se 
faceau referiri la scene extrem de degradante la care ofiterii romani 
(care nu avusesera voie sa traga) fusesera expusi si era semnalata setea 
lor de revansa
- convingerii ca partizanii pro-sovietici care actioneaza distrugator in 
spatele frontului sint in majoritate de origine evreiasca (de exemplu 
cei care ar fi semnalat noaptea , la Iasi, aviatiei ruse unde sa 
bombardeze;  sau care au aruncat in aer comandamnetul armatei 
romane de la Odessa )
- constatarii (care se facea pe masura ce armata inainta spre est) ca in 
scurta perioada de ocupatie sovietica a Basarabiei (1940-1941) patrotii 
romani au fost haituiti, decimati si deportati de catre sovietici cu largul 
concurs al unor elemente evreesti locale.

   Erau si documente care atestau ca aceste convingeri ale trupei erau 
justificate si ca intr-adevar romanii aveau de infruntat ostilitatea 
agresiva a unor evrei pro-sovietici ce trebuiau considerati inamici de 
razboi.  Cit de reala era baza acestor invinuiri, ramine de analizat cu 
obiectivitate. Poate ca erau inventii folosite din interese obscure de 
propaganda militara. Poate ca erau zvonuri lansate de grupari cu 
interes in provocarea unui sentiment antisemit acut. Poate ca erau 
exagerarea unor fapte izolate reale. Poate ca erau reflectarea unor stari 
de fapt.  Ramine ca o adevarata cercetare sa elucideze. In orice caz, 
justificata sau nu, aceasta perceptie larg raspindita a evreilor pro-
sovietici ca inamici periculosi pe frontul de est, a existat realmente.

   Ea mi-a fost confirmata de ofiterii romani care au facut razboiul din 
Rasarit, cu care mi-a fost dat sa vorbesc. Toti mi-au povestit depre 
retragerea dramatica din Basarabia, despre recucerirea ei, si despre cea 
ce au gasit acolo, in aceeasi termeni : o acuta ostilitate anti-
romaneasca din partea unor elemente evreiesti. Mi-au povestit scene 
aproape incredible despre ofiteri romani dezonorati de civili evrei, 
despre fintini otravite, despre soldati secerati de la fereastra unor case 
parasite, despre mormane de cadavre de romani gasite ascunse la 
Chisinau...  Mi-o spuneau ca pe un secret, care e periculos de rostit cu 
voce tare, dar pe care il conserva ca pe un adevar pretios.   

5
   Iata genul de marturie care lipseste in general din analizele serioase 
privind fenomenul in discutie. Desi analiza lor ar fi esentiala pentru 
separarea adevarului de mit si evitarea tratarilor tendentioase.
    Tacita auto-cenzura cu ce care le trateaza mediile democratice (in 
numele unei false pudori sau a unei artificiale civilitati) destineaza 
aceste marturii uitarii sau, si mai rau , confiscarii de catre extremistii 
patriotarzi. Acestia vor spune ca nu li s-a facut evreilor nimic grav , 
exploatind  impresia ca vocile apararii romanesti sint obligate la 
tacere. Acestia vor devia resentimentul produs de teoriile jignitoare 
privind canibalismul romanesc care s-ar fi manifestat in anii '40 pentru 
a escamota vinovatiile si pacatele reale. Elementele pe care democratii 
le refuza ca explicatie, vor fi recuperate de extremisti ca justificare. In 
locul unui adevar complex si nuantat,  vor izbucni un maldar de teorii 
contradictorii.

   Si e regretabil . 
   Pentru evreii victime ale unor atrocitati inadmisbile si care au 
dreptul la reparatii, scuze si penitenta. Iar daca o parte din 
responsabilitate revine si unor agenti pro-sovietici care au pus in 
pericol populatia civila prin actiuni de "partizanat" in spatele frontului 
, evreii au dreptul sa o stie. 
   Adevarul e important si pentru spiritul romanesc de justitie si 
omenie. Pentru romanii care au dreptul la o constiinta nationala 
viabila. Curatita de greselile care o murdaresc dinauntru (prin 
recunoasterea lor). Aparata de calomniile care o murdaresc dinafara 
(prin combaterea lor).  

    Din pacate, martorii apararii nu au gasit inca prilejul sa vorbeasca 
(si vor muri probabil inainte de a li se oferi un cadru acceptabil pentru 
a o face). Unii sint cu constiinta incarcata, au scapat de pedeapsa si se 
ascund. Altii dimpotriva, au fost pedepsiti cu totul disproportionat si 
au asemenea resentimente fata de "judecata" lor incit nu mai sint 
dispusi sa-si recunoasca partea de vinovatie. Altii,  care nu au agresat 
nici un evreu, dar au impartasit antipatia fata de ei in campania din 
Rasarit , au fost continuu intimidati si le e frica sa vorbeasca 
"impotriva curentului".  Observatorii nepartinitori sint dezgustati si 
prefera tacerea. Subiectul e tabu. 
   Climatul nu e nici intr-un caz propice unor clarificari : 
colaborationistii sovietici sint inca la cirma, patriotismul e in custodia 
securitatii, orice argument venit in apararea romanilor e recuperat de 
puterea comunista si respins de opozitie ca neavenit, ideea insasi de 
aparare e anihilata in exterior in numele "corectitudinii politice". 
    A spune ca unii romani au exterminat evrei e o propozitie 
acceptabila pentru unii dar tradatoare pentru securipatrioti. A spune ca 
unii evrei au facut rau romanilor este o monstruozitate inadmisibila 
pentru democratii internationalisti.  A afirma ca unii romani s-au 
razbunat pe evrei pentru ca le pareau dusmani e un pacat capital 
pentru toate partile.  La fel de grav cu a declara ca unii evrei s-au 
razbunat dupa aceea pe romani , cu prilejul sovietizarii.
   Nu se poate inca discuta deschis acest subiect.

   Ca dovada , observati modul cum voi fi din nou bombardat dupa 
aceasta interventie.

Ioan Rosca