Alertarea democratiilor din Vest - ginduri suparatoare- 1 Introducere Un nou protest fata de regimul de la Bucuresti a fost lansat acum citeva zile. Al foarte-multelea. Sint oarecum sceptic privind efectele unei astfel de gest , tot mai convins ca politica internationala se face conform unor cu totul alte "principii" si "agende" decit cele la care speram noi, ...profanii. Mi s-a parut graitor -si e doar un exemplu- sirul de articole postat acum o luna cu privire la consideratiile ce determina politica americana in probleme romano-maghiare. Se vorbea exclusiv de numarul de votanti de origine romana sau maghiara din fiecare stat american si de cite locuri s-ar pierde daca s-ar sustine un anume punct de vedere. Nici un cuvint despre Decebal , Attila, Menumorut, Trianon ,Alba Iulia si Tirgu Mures... Nici "aventura" cecena sau iugoslava, nici festivitatile de la Moscova, nici "intelegerea" fata de "renasterea" chineza, nu sustin mitul Vestului ca infrigurat gardian al justitiei , ci dimpotriva au demonstrat pragmatismul care ii domina politica. Una din cele mai inradacinate axiome (credinte, sperante, teorii) ale opozitii anticomuniste din Romania este faptul ca "Apusul" - foarte interesat de eliberarea , insanatosirea si emanciparea noastra- vegheaza asupra respectarii democratiei , gata de presiuni si interventii in caz ca observa vre-o abatere de la drumul Drept. Nu ne ramine decit sa-i atragem atentia acestui Apus justitiar -ori de cite ori pare a fi cam distrat si nu observa manevrele Retelei din Romania- si imediat va interveni silindu-i pe raufacatori sa se replieze. Democratiile VOR, INCEARCA si POT sa contribue la renasterea noastra. Ne putem intreba (si e de mult cazul sa o facem): 1. Cit e de adevarata aceasta teorie ? Vor ? Incearca ? Pot ? 2 Cit de mult bine ne face faptul de a o folosi ? Desi interferind , intrebarile au si o anumita independenta. Ideea ingerului pazitor poate fi justa si oportuna sau falsa si daunatoare dar poate fi si eronata dar benefica (pentru moral prin speranta), sau dimpotriva adevarata dar paralizanta (pentru actiune prin iluzie). Lasind la o parte problema oportunitatii, ma voi referi doar la aceea a veridicitatii Axiomei ,si anume numai la acea parte a ei care se refera la interesul Vestului in emanciparea noastra ("vor ?"). Nu este exclus ca, indiferente la ce se intimpla cu noi- subiectii organizarii (neo)comuniste - unele state sa faca presiuni in numele drepturilor omului si al democratiei , pentru a obtine conditii mai bune la cine stie care alt tirg care le intereseaza cu adevarat. E greu sa nu iei in consideratie astfel de dezolante alternative, cind vezi cu cita nonsalanta -greu explicabila altfel- se trece azi de la etapa protestului la cea a muteniei fata de abuzurile dintr-o tara, in clipa in care apar "interese superioare " (economice, geostrategice etc). Tot ce se cere este respectarea unor aparente rezonabile , pentru ca "aranjamentul" sa nu fie pus intr-o postura prea delicata. Se poate discuta deasemenea si problema eficacitatii presiunii. S-ar putea ca Tovarasii sa faca reale concesii , sa se abtina de la excese pentru a nu obliga partenerii (sau partasii) straini la gesturi regretabile pentru toate partile ... S-ar putea insa ca presiunea pro- democratica sa aiba efecte pe alte fronturi... Nu m-ar mira ca garnitura de la Bucuresti sa aiba pregatite in mineca "concesii" pe probleme ca : minoritatile, homosexualii , privatizarea, incurajarea investitiilor din strainatate,retrocedarea averilor confiscate evreilor, indepartarea de partidele extremiste aliate, Yugoslavia ... Spun "concesii" pentru ca e foarte probabil ca tocmai in vederea unui astfel de tirg a ingreunat puterea aceste "dosare". Nu e exclus ca rolul Jirinovski-lor nostri sa fie de moneda de schimb. In schimbul a ce ? A raminerii retelei Mafiote Securicomuniste la cirma Romaniei cu binecuvintarea discreta a "establishmentului" mondial. Ma voi opri in continuare numai asupra intrebarii daca si in ce masura Vestul are interes in emanciparea Romaniei. Nu voi relua argumentele pentru (sint destul de cunoscute). Mult mai putin discutate (din obisnuinta, din bun simt, din pudoare, din pozitivism, din strategie ?) sint argumentele contra. Propun citeva argumente (desigur discutabile) impotriva tezei interesului Vestului in emanciparea noastra... Imi voi asuma gestul neplacut de a le discuta aici, pentru ca mi-e tot mai frica de efectul paralizant al exaltarii politicii . Nu vizez o insidiosa teorie pesimista. Nici o inregimentare in lirica subterana despre comploturile anti-romanesti sau anti-omenesti. Ci doar eliberarea acestui subiect delicat de sub delicata cenzura a sperantlor noastre. 2 Contramotive pentru simpatizarea tregediei si sprijinirea emanciparii noastre : a Nevoia de stabilitate Popoarele ce incearca sa evadeze (sa-si revina) din comunism, sint in cu totul alt moment al destinului lor fata de cele care au avut sansa dezvoltarii normale. Unii incearca sa renasca, sa insaminteze din nou, sa se scuture de boala care i-a macinat ,ceilalti vor sa profite de o maturitate indelung cladita , sa culeaga ce-au insamintat. Istoria lumii e azi despicata strident si atit de profund, incit sincronizarea e problematica. Rasturnarile, -poate inevitabile in est, poate la fel de naturale ca acelea prin care a trecut si Vestul odinioara- sint pentru echilibrul vestic un real pericol, o amenintare serioasa pentru o stabilitate precara dar convenabila.. Democratiile occidentale au un interes absolut in pastrarea echilibrului actual. Bunastarea, civilizatia si pacea pe care si-au cladit-o pot fi cuprinse de cutremurul pe care il poate declansa framintarea din Est, daca aceasta "scapa de sub control" (adica se produce cu adevarat ...). Cutremur economic - fatal pentru o economie atit de "mondializata"... Cutremur social - aprins de flacara revolutionara stirnita dinspre est... Cutremur militar... Nici un politician responsabil din Vest nu poate accepta astfel de riscuri in numele dreptului celor oprimati in Est la a-si cuceri libertatea. De unde aparenta "insensibilitate" fata de ofurile noastre. Bizara neatentie la genocidul Cecen... Nu cred ca nu se stie cu adevarat ce se intimpla acum in lagarul comunist in restructurare. Dar NU E CE FACE. Scenariul ideal ar fi ca eliberarea sa se produca lin, fara zguduituri periculoase. Din pacate Reteaua vechilor stapini nu cedeaza, din piosenie. Asa a fost de cind e istoria. Mai ales regimurile criminale (dictatoriale, mafiote etc) nu-si dau demisia, ba chiar creeaza structuri din care nu mai pot fi scoase decit prin lupta, prin incalcarea normelor cu care se protejeaza. Se zeifica in viata. Rasturnarea lor se face in forta , incercarile reusite ducind la "eliberari" iar cele ratate la "complotori pedepsite"... E plina istoria de astfel de momente de cumpana si pline manualele democratiilor de azi de imnuri de lauda ale revoltelor prin care s-au eliberat. Cu jertfe inutile. Cu durere inadmisibila. Cu confuzii si injustitii deplorabile. Cu revolutii discutabile. Dar astazi, aceasta cale nu mai e legitima. Nu ne mai putem elibera astfel. E anacronic. Si ca atare, nu ne mai putem elibera de loc... ! Trebuie sa asteptam ramolirea parazitilor nostri. Nu stiu in ce masura ilegitimarea teoretica a rasturnarii in forta e o reala cucerire a gindirii politice, sau o acoperire pentru o mai pozaica teama de instabilitate mondiala, intr-un moment in care orice scinteie poate declansa un cataclism. Un lucru e insa cert : Apusul nu are nici un interes in eliberarea noastra prin confruntare. Si poate, nici noi ... ! Tragedia Yugoslava o sugereaza... b Considerente economice A crede ca visul Vestului este o dezvoltare impunatoare a Europei de Est pina la nivelul de a-i face o dura concurenta, inseamna a exagera ipoteza altruismului economic ... O dezvoltare a unei noi piete avide de consum si a unui bazin de forta de munca instruita si ieftina pare un scop mai plauzibil al partenerilor nostri din vest. In mod cit se poate de natural (si probabil benefic) oamenii de afaceri de afara nu asteapta decit ocazia unor afaceri profitabile. Pentru aceasta au nevoie insa de un anumit climat, de anumite conditii de o anume securitate, de ... stabilitate. O tara in care in orice noapte se pot schimba regulile jocului si stapinii lui, este prea capricioasa pentru a investi in ea. Pe de alta parte , teribila noastra raminere in urma, marile noastre nevoi de consum sint potential promitatoare. Cum rezolva afaceristul strain aceasta contradictie : alege riscul sau il evita ca exagerat. Drept rezultat, Romania e asaltata indeosebi de "buisness-mani" exotici... Pentru oamenii de afaceri seriosi, doritori de operatii ample, este important ca situatia sa se "normalizeze". Sa se normalizeze, inseamna printre altele ca si in Romania sa apara stratificarea financiara din Vest : patronii, lucratorii si micii intreprinzatori , marginalii. Cu cei dintii sa se poata colabora, cei din mijloc sa fie suficent de numerosi pentru a forma o piata sanatoasa, cei din urma suficent de menajati pentru a nu produce explozii. Toate acestea lipsesc in Romania. Si astfel noua Piata ramine in stadiu potential. Pentru iesirea din acest bolcaj e nevoie ca clivajul sa se faca rapid, ca grupul patronilor cu care se poate trata sa se coaguleze cit mai urgent intr-o structura coerenta, care sa produca iesirea din actuala anarhie. Reteaua noilor stapini economici trebuie sa fie suficent de puternica si bine organizata pentru a garanta functionalitate. Care este deci mecanismul care ar putea produce rapid in Romania aceasta clasa a oamenilor de afaceri cu care sa se poata trata serios ? Unul singur : imburghezirea rapida a securicomunistilor ! Se stie (se vede) ca sint o adevarata retea , puternica si coerenta. Se stie ca au practic tara in mina, incit ii pot controla mersul fara riscul unor surprize. Ca nimeni nu le poate face fata azi in Romania. Nu se poate construi capitalism fara aprobarea si participarea lor. Se stie ca sint in pozitiile cheie pentru a transforma privatizarea Romaniei in privatizarea Lor. In acest fel averea nu se va mai risipi (pulveriza) ci se va concentra in citeva miini, la fel si decizia. Adica exact de ce are nevoie in Romania un partener extern serios... Ce alt scenariu (realist) poate fi mai propice partenerilor straini ? De ce i-am imagina emotionati de faptul ca "elita" provine dintr-o retea de exterminare, sau plini de repulsie fata de originea "capitalului" local ? Banii nu au istorie. Micile dezavantaje pe care le-ar putea avea cooperarea cu Tovarasii Capitalizati (incorectitudine, stupiditate, cupiditate agresiva) sint compensate de interesante particularitati : lipsa de patriotism si de "blocaje" morale, mituibilitate... S-ar putea ca un Tovaras sa fie mai flexibil la anumite capitole , sa fie mai concesiv, sa vinda mai jos (mai ales ce nu-i apartine). Se poate face comert bun cu lagarele de concentrare. Dictaturile creeaza fronturi de munca disciplinate si ieftine. c Consideratii morale si ideologice Nu trebuie sa uitam ca in timp ce ne scufundam in noroiul comunist, tarile care i-au scapat si-au trait propriile destine sociale, au trecut prin crize si tensiuni, au cunoscut contradictii, au evoluat. Intelectualii din Est, excedati de ce le-a fost dat sa "traiasca", simt o fireasca iritare fata de tendintele de rebeliune spre stinga a colegilor lor din tarile democratice. Aceasta iritare e justificata doar partial. E adevarat ca in numele unor vise emancipatoare , scirbiti de societatea in care traiau, multi avangardisti vestici au cochetat cu comunismul dincolo de limita acceptabilului, inchizind cu rusinoasa incapatinare ochii in fata abuzurilor monstrului sovietic. Nu avem de ce sa-i menajam pentru "pudoarea" aceasta tradatoare. Dar pe de alta parte nu ar trebui sa etichetam orice revolta anticapitalista , orice spirit contestatar ca " masinatie comunista". Acest reductionism ridicol ne condamna la a rata intilnirea cu lumea civilizata, careia nu-i putem refuza angoasele , intrebarile, cautarile caci o determina - impreuna cu reusitele . Exista perceptii extrem de critice ale societatii capitaliste contemporane si nemultumiri notabile privind functionarea ei. Conditia umana ingrata nu-si gaseste solutia prin simplul fapt de a nu cadea in groapa unei dictauri. Un munte de intrebari si nelinisti o intimpina si afara. Existenta "experimentului" comunist, corelata cu o anume incapacitate curioasa a revoltei intelectualilor vestici de a se disocia de el, a oferit Linistitorilor democratici (celor ce vegheau stabilitatea vestica) un minunat (si poate just) exemplu despre "ce puteti pati daca nu stati cuminti" . Am fost - cu alte cuvinte- o adevarata sperietoare de ciori. Rolul nostru in ultimele decenii in temperarea avintului revolutionar din tarile libere e poate , semnificativ. Daca e asa , atunci disparitia "lagarului comunist" ar putea avea efecte ciudate asupra stabilitatii politice a Vestului , stihii imemoriale legate de Revolta (vezi sensul lui Camus) ar putea reincepe sa sufle, eliberate de paralizia Marelui Exemplu Descurajant. Cum sa eviti gindul ca am fost folositi ca sperietoare, cind vezi cu cita perseverenta vor unii "analisti" vestici sa nu observe caracterul criminal al regimului "comunist" din Romania (furt, indobitocire, exterminare, compromitere etc) , insistind in schimb asupra erorilor sale ideologice, economice etc. Important e se pare ca publicul sa inteleaga ca la noi s-au experimentat organizari sociale falimentare si nu ca Rusia Sovietica a impus la conducerea Romaniei o enorma retea criminala inarmata cu o ideologie oarecare, dispusa sa distruga orice in numele intereselor sale . In mod destul de vizibil, punerea accentului pe dimensiunea penala a "experimentului" romanesc nu convine la vest... Decit sa se vorbeasca de un grup de scelerati innebuniti de rautate, prostie si ura, care au fost ajutati sa organizeze un lagar de munca fortata, exterminare, compromitere in lant si alienare, e mai fertil sa se dizerteze despre un grup de comunisti care si-au experimentat fara succes doctrina economica ... Si apoi, aceasta varianta e si mai digerabila de catre constiinta vesnic echilibrata a unui Vest ale carui parafa si tacere au consfintit lunga noastra crucificare... In rezumat, avatajul ideologic al oribilei istorii comuniste si al sfirsitului ei elocvent se estompeaza daca se insista prea tare pe dimensiunea criminalitatii fruste, descojita de pojghita subtire de ideologie. Modelul unui lagar comunist falimentar e mult mai oportun decit o mafie italiana de rit comunist sau o ocupatie sovietica prelungita, sau un Auschvitz la patratul fenomenului Pitesti. Mai mult inca, sondind prea adinc mecanismele prabusirii noastre se pot gasi cine stie ce analogii si uritenii de profunzime, se pot stirni cine stie ce nelinisti adormite. Poate fi compromisa linistea altora, o data cu a ... "Noastra". Hotarit lucru, nu mai serveste nimanui sa scurmam ... E bine sa uitam, sa o luam de la inceput, sa o lasam balta cu Procesul Comunismului , ca uite, Tovarasii au recunoscut ca au gresit ideologic si se convertesc la capitalism ... Putem dori altceva ? Nu asta ne lipsea ? Nu asta am visat ? 3 Ma gindeam odinioara ca exista o notabila diferenta intre intersesele si atitudinea unui popor si deciziile reprezentantilor sai. Ca multi dintre fratii nostri (cetatenii de rind) din tarile democratice s-ar solidariza cu nazuintele noastre daca ne-ar cunoaste suferintele si s-ar revolta impotriva injustitiilor pe care le traversam. O data am vrut chiar sa fac un apel catre poporul francez pentru a contracara oribila si nefasta actiune de sustinere a regimului de la Bucuresti de catre Mitterand... Mi se pare azi naiva aceasta perceptie. Intre guverne si populatii (in tari normale) exista comunitati de interese mai fine, mai dificil perceptibile. Nu mai sint convins ca atunci cind inchid ochii la abuzurile din tarile cazute sub diverse molimi politice, guvernele democratice actioneaza contrar intereselor popoarelor lor. Desigur, daca vei intreba vreu-un american (canadian etc) daca are personal ceva de cistigat din intretinerea relatiilor economice cu dictatura chineza, iti va replica negativ. Toata bunastarea sa se bazeaza pe inteligenta , pe "know-how"... Constiinta ii e impacata. Si camara plina. Daca insa privesti oceanul marfurilor chinezesti in care inoata azi cetateanul american, ai motive sa te indoiesiti ca aceasta inocenta e respectabila... Daca o dictatura vinde ieftin, e convenabila celor din afara ei. Restul e , deseori, ipocrizie ... Iata produsul final al acestor rationamente : Daca reteaua vechilor comunisti reuseste preluarea puterii economice in Romania (si in general in Europa de Est), evitind conflictele : - se evita o explozie incontrolabila ce ar putea pune in pericol echilibrul mondial - ea devine o structura stabila si solida de parteneriat economic - ca si in trecut se poate spera de la ea la o anumita indiferenta fata de interesele tarii (mituire, contracte avantajoase, mentinere intr-o competitivitate rezonabila) - se evita clarificarea exagerata a mecanismelor epocii comuniste si responsabilitatilor fata de genocid - se evita decalansarea unui suflu spiritual destabilizator E cea mai Linistita solutie. Poate ca aceasta selectie de rationamente neplacute (pe celelalte, care li se opun - le-am eliminat ca banale) are ceva sumbru. In nici un caz intentia nu e demobilizanta. Dimpotriva ma gindeam ca confruntindu-le , ne-am putea elibera de ticurile gudurarii spre vest in cautare de binecuvintari democratice. E totusi penibil ca am ajuns sa consideram o dovada ca nu sintem liberi faptul ca in Apus se afirma asta, sau dimpotriva sa ne indoim de tragedia noastra pentru ca nu e recunoasta afara , ca tragem cu ochiul la CNN sau TV5 ca sa stim cine si unde sintem . E timpul sa ne asumam si eventuala singuratate in lupta noastra pentru libertate. O singuratate in care ne-am putea intilni multi ! Ceilalti, din afara, ne pot insoti uneori , din interese conjuncturale, si nu e sigur ca sint de condamnat pentru asta. Se pare insa ca sint mai dispusi sa plece urechea la popoarele care se arunca in lupta fara a astepta indefinit aprobarile si incurajarile altora. Cind Vestul va fi convins ca anticomunismul roman e viabil, va putea miza si pe el. Nu cred insa ca o va face din mila. Din pacate. Ioan Rosca