Antisemitism si anticomunsim
Raspuns domnului Edelstein -17 aprilie 1995
Domnule Edelstein,
Introducere
1. Ma bucur ca ati
intervenit creind posibilitatea unui dialog deschis
pe un subiect in general eludat, fapt convenabil celor
care stiu sa profite de discutiile subterane.
2. Nu sint nici antisemit,
nici legionar, nici de extrema dreapta. Sint numai
roman. Am constiinta linistita si nu mi-e frica de nimeni,
asa ca indemnurile la curaj ma intriga. Sper ca nu
e vorba de o volata amenintare.
Nu vreau sa fac figuri ieftine, si
nici sa va destabilizez dar se intimpla ca nici macar nu sint nationalist ! Nu
stiti inca pe cine si ce admir eu. Sint convins ca adevarul este plural si
complex, intotdeauna tradat de etichete. Si sint rebel in refuzul de a mi se
dicta ce sa gindesc.
Si sint scapat dintr-un lagar de
concentrare, ceea ce imi determina prioritatile politice
3. In general, apreciez
tonul dumneavoastra urban si analitic, din primul
mesaj dar depling iesirile si inexactitatile ce sugereaza
o stare nejustificata de iritare.
Ca sa nu mai vorbim de afirmatiile gratuite privind apartenenta
mea la miscarea legionara si acuzatiile de plagiat din lucrari ("The
protocols") de care inca nu am auzit.
Sinteti prea agresiv, numai faptul
de a pune in discutie oportunitatea
culpabilizarii nationalismului romanesc, va scoate din fire. Ca si cum
nu puteti concepe contrazicere decit din partea unor raufacatori demascati.Reactionind
astfel creati impresia (sper eronata) ca evreii (de tipul dumneavoastra) nu
permit nici un fel de discutie pe subiectele pe care le declara tabu . Ar fi o
dovada de ingustime si de intoleranta.
4. In a-l doilea measaj,
parasiti subiectul complet, ca sa va fabulati despre
persoana mea. E penibil. Trebuie sa fac un efort pentru
a-l neglija si a va mai raspunde.
5 Nu am facut nici
o data un rau vre-unui evreu,
nu am nici o responsabilitate fata de suferintele
lor, nu nutresc nici o conceptie care sa le poata
produce suferinta. Dimpotriva, orice nedreptate si
cruzime imi repugna. Simt chiar solidaritate fata
de orice victima de lagar.
Faptul ca ma siliti la astfel de
declaratii ar trebui sa va dea de gindit. Eu am folosit termenul "holocaustizare"
si "hitlerizare" pentru tipul de santaj la care poate fi supus
oricine contrazice un evreu . Si din pacate, interventia dumneavoastra
foloseste astfel de procedee.
6. In ce priveste
indemnurile catre intelegerea "politicului corect"
si educarea romanilor in spirit anti-antisemit ar
trebui sa tineti cont ca astfel de lucruri nu se introduc
prin decret .
Romanii sint in mod firesc extrem de
sensibili la orice atentat la libertatea de expresie, dupa tot ceea ce au
trait. Ei mai stiu ca entuziasmul teoretic poate duce la monstri. Rezerva fata
de dictatura "politicului corect" este o forma de liberalism
intelectual. Si as spune, de profunzime filosofica. Nu spiritul tolerant
deranjeaza, ci impunerea lui. Nu sintem inca atit de siguri pe adevaruri, incit
sa ne permitem a le lasa impuse.
Si apoi, curriculum-ul unei natiuni
nu se dicteaza din afara.
A ne indica ce sa predam la scoala, e o obraznicie.
7. Ma mai intrebati ce "point" vreau
sa fac vorbind de plecarea evreilor din Romania comunista.
Un punct foarte simplu: ca atunci
cind a fost vorba de sters putina din iadul comunist, N-AM MAI FOST TOTI
FRATI... La instalarea lui insa s-a lucrat tovaraseste, in comun. Evreii si germanii au fost extrasi din lagar
prin cumparare, cu o precizie selectiva ce nu lasa loc pentru confuzii
egalitare.
Stiam foarte bine ca evreii colegi
vor putea pleca, dupa ce-si fac studiile. Eram camarazi numai pina la poarta.
Lagarul a fost pentru noi. Eu nu condamn nicidecum aceasta evadare, bine ca
bietii oameni au scapat ! Dar cu aceasta ocazie, au ales diferenta si nu
solidaritatea. Si au pierdut dreptul de a cere socoteli morale celor pe care
i-au lasat inauntru.
Si spun aceasta, mai ales avind in vedere tacerea complice fata de regimul
lui Dej si Ceausescu. Domnul Moses
Rosen (si nu numai el), a facut o clara alegere intre a infrunta regimul pentru
a denunta tinerea noastra, a tuturor, in captivitate si a troca salvarea
evreilor.
Linistea pe care comunimul a cuparat-o, nu e onorabila.
Pe cind protestul dumneavoastra fata de acest troc
rusinos ? Imi
dati dreptul sa vad in aceasta tacere, un semn de
egosim nationalist ?
Partea 1: Inoportunitatea procesului
nationalismului
` Unul din ele ar
fi orientarea mea catre trecut, dorinta de a scormoninationalismul
nostru, pentru a-l justifica. Este absolut pe dos,
fata de ceea ce am sustinut in mesaj. Prioritatea
mea este echilibrul si emanciparea societatii romanesti
actuale, care necesita printre altele, relatii netensionate
intre romani si evrei. In acest sens, nu voi prelungi
dialogul dincolo de aceasta replica. Eu am cam spus
ce am avut de spus. Va ramine dumneavoastra ultimul
cuvint.
9. Regret ca nu sesizati,
ca tocmai rafuielile cu "manifestarile antisemite"
ale unora din oamenii nostri politici sau de cultura
de odinioara, sint contraproductive.
Ca respingind apelul la dialog al unora ca
mine, va veti pomeni in fata unui nationalism gregar
atitat cu buna stiinta si maiestrie de profesionistii
actualei "drepte securcomuniste" care vor
sti sa stimuleze si sa exploateze ranirea orgoliului
national.. Va veti pomeni singuri cu ei, pentru ca
nu vom putea face fata manipularilor prin care populatia,
aflata efectiv in miinile unei retele enorme de diversiune,
va fi "montata" impotriva "agresorului
strain".
10 Bineinteles ca
nu evreii ridica statui lui Antonescu (desi sint unii
dintre ei care l-ar dori reabilitat). Nationalsecuristii
romani sint cei ce o fac.
Dar reactia evreilor este exact cea
scontata, pentru a se putea spune oamenilor simpli: "Iata, evreii ne
interzic comemorarea conducatorului razboiului de eliberare a Basarabiei".
Pentru ca (si exemplul e semnificativ), simbolistica unei personalitati poate
fi complexa.
Si atunci, cu sfinta minie
nationala, se ridica nationalsecuristii romani si apara interesele tarii. Cam acesta e scenariul. Stupid dar eficace.
Nu credeti ca am avea interese comune sa il dezamorsam ? Ar trebui sa
fiti mai atent la haturisul politicii romanesti: ati observa de exemplu ca
Antonescu are ca mari dusmani: regele, democratia si Miscarea Legionara ! Remarcati incilceala ! Si nu va repeziti...
11 Desi in mai multe rinduri admiteti ca procesul
nationalistilor poate fi exploatat convenabil de puterea
din Romania, nu pareti a fi impresionat de aceasta
nefasta consecinta. De ce ? Chiar daca subiectul nu mai e important pentru
evrei, care au ramas in numar mic in Romania, de ce
nu va simtiti solidar cu drama careia tara ii este
azi victima ?
In definitiv, cu riscul (nedorit) de a va irita inca o data, va
reamintesc ca Holocaustul A FOST, in timp ce distrugerea Romanilor ESTE. Tocmai
in numele indreptarii cu fata la prezent si viitor (la care apelati retoric), ar trebui sa fiti mai sensibil la tot
ceea ce poate prelungi tragedia
poporului roman (de toate etniile).
12. Indiferenta dumneavoastra
fata de drama actuala romaneasca (la care nu va referiti
decit ca la o manevra, desi era esenta mesajului meu),
poate fi interpretata ca dispret.
Am mai spus si altora (care imi
explicau ca Procesul Comunismului e neavenit), ca romanii au tot atita drept la
justitie cit si orice alta natie. Nici mai mult, nici mai putin, decit -de
exemplu- evreii . Sensibilitatile
noastre sint sper de acelasi rang. Nu sintem oameni de a doua categorie, care
trebuie sa inghita hapul crimei nepedepsite, pentru a nu perturba linistea
mondiala.
Nu ne-am facut dreptate, pentru ca
nu am avut posibilitatea, pentru ca nu ne-am eliberat. Nici evreii nu si-ar fi
putut-o face, daca razboiul avea alt deznodamint. Sper ca nu tocmai un evreu va
cadea in capcana invinovatirii victimelor ...
13. Linistea actuala
pe subiectul genocidului comunist nu pare a va deranja
la fel de mult ca nerepararea totala a ofenselor si
crimelor antievreiesti din trecut. Avem prioritati diferite...
In cazul genocidului antisemit, ati
avut parte de un Proces, de reparatii, de recunoastere publica .
Aratati-mi care e miscarea de solidaritate mondiala fata de
suferinata romaneasca si in general a Europei de Est. Despre genocidul nostru
nici nu se vorbeste, desi nimeni nu a fost pedepsit.
Democratiile sint extrem de sensibile fata de comemorarea holocaustului,
fata de genocidul de acum 50 de ani -si e foarte bine ! Dar de ce atita
nesimtire, in acelasi timp, fata genocidul ACTUAL al cecenilor ("problema
interna", "excese regretabile" etc)?
De ce
puternicul loby evreisc, care solicita pastrarea atentiei
fata de Holocaust "pentru a se evita recidiva",
a fost si e atit de "discret" in probleme
ca Procesul Comunismului si crima
14. De ce nu intelegeti
ca psihologic si moral, nu puteti pretinde unui popor
atitudine fata de greseli indepartate, dar resemnare
fata de enorma nedreptate pe care o indura
de 50 de ani si fata de care nu ia atitudine nimeni.
Ca atita timp cit autorii
genocidului comunist, cu nimic mai prejos decit cel hilerist, sint la cirma
Romaniei, pe cale de a se "pedepsi" prin acapararea avutiei
nationale, (ii veti cunoaste daca veti face vre-un "bisness" la
Bucuresti), atita timp cit SS-istii
nostri formeaza forta de ordine (i-ati cunoscut se pare), a demara procesul
antisemitismului e anormal, e indecent,
e o diversiune.
Doriti ca prizonierii unui lagar sa
faca critica parintilor lor. Ori, ar fi omeneste sa asteptati ca mai intii sa
se elibereze...
15.Va incapatinati
sa nu vedeti legatura dintre cele doua probleme. Poate
nu e fireasca, dar e REALA, datorita protagonstilor
comuni.
Se pare ca rudele care v-au povestit patimirile lor, nu v-au informat
si despre represiunea zdrobitoare pe care antisemitii
romani
Si nu v-au spus ca, unul din capetele de acuzare pentru care
comunistii au infundat puscariile cu
opozanti, a fost antisemitismul.
Desigur ca aceasta
era doar o justificare (scopul era anihila rezistentei fata de instapinirea
lor). Dar e bine sa stiti ca a fost folosita, si ca s-au facut ani grei de
temnita pentru "antisemitism" sau "activitate de dreapta".
Chiar daca nu evreii au fost la
originea acestei vinatori, ea s-a facut si in numele lor, ceea ce le impune azi
tact. Mai ales ca, in rindurile tortionarilor, au fost si evrei !
Ati auzit despre Pitesti ? Stiti ca
multi dintre subiectii acestui record de cruzime au fost legionari ? Si ca
organizatorul experimentului este Nicolski.
Neplacut, trebuie sa recunosteti.
16. Cind afirmati
ca legionarii si alti "necorespunzatori"
au huzurit in PCR,iar acum se imping la putere, parasiti
realitatea (nici nu sint sigur ca o cunoasteti, dar
ati putea evita cinismul).
Nu, majoritatea nu au ingrosat
rindurile partidului comunist, ci au umplut puscariile si au ingrasat pamintul
dupa o nemiloasa exterminare. Puteti citi azi multe lucrari descriind aceasta
drama.
Nu va aflati in fata unor
conducatori de lagar, fugiti in America de Sud. Nu pe Hitler il cautati in Romania, ci pe adolescentul care a
facut o poezie (antisemita, anticomunista, sau antinimic) si a indurat pentru
ea zece ani de temnita grea.
Cit despre supravietuitori, ei sint batrini, nu se mai pune nici intr-un
fel problema de a-i aduce la putere. Se pune numai problema de a-i lasa sa
moara in tihna !
Nu exista nici o scuza pentru a-i
recondamna. Au ispasit mai tare decit criminalii nazisti ! A-i rejudeca acum,
pentru a vedea care era intr-adevar vinovat este lispit de delicatete si de
noima. Nu le mai poate fi micsorata sau suspendata pedeapsa, pe care au indurat-o deja .
17 In plus, as dori
sa-mi raspundeti: cind credeti ca va demara campania
in Izrael pentru denuntarea acelor evrei care au participat
la genocidul comunist sau care l-au pregatit doctrinar
? Nu credeti ca tot atunci trebuie sa inceapa si campania
de constientizare pe care o cereti romanilor ?
Criminalii comunisti evrei si romani se afla in libertate, in timp ce cei
antisemiti au fost pedepsiti de mult laolalta cu gramada nevinovatilor !
Daca nu va simtiti reponsabil pentru
evreii vinovati de participare la genocid, si nu considerati ca va reprezinta,
dati-mi voie si mie sa nu ma consider vinovat pentru romanii participanti la
genocidul evreilor, si sa nu consider ca ma reprezinta.
Daca nu-l considerati vinovat pe
Marx in ciuda pozitiei sale anti-burgheze, lasati-ma sa nu-l consider vinovat
pe Eminescu, in ciuda pozitiei sale anti-semite.
Partea a 2-a: Superficialitatea
sentintei
18. In sfirsit sa
ajungem si la judecarea nationalistilor din cultura
nostra. Prima observatie este ca nu as dori judecatori
ca dumneavoastra, care nici mai mult nici mai putin
porniti de la ...
19. Imi raspunde-ti
la afirmatia ca lista intelectualilor nostri care
au "pacatuit antisemit" a fost impozanta,
prin: "Many famous Romanians were not antisemites"
Cine a spus ca toti au fost ? Si apoi, evreii au considerat
"pacat antisemit" orice atitudine de aparare
a intereselor romanesti care nu le convenea, inflind
singuri artificial rindurile "antisemitismului".
Pe de alta parte, nu sinteti la
curent cu amploarea reala a fenomenului, sau o minimizati pentru a evita
semnele de intrebare privind semnificatia sa.
Ati fost pus in situatia ridicola de a-l aminti pe Iorga ca exemplu de
nationlist "cuminte", cind el a fost inainte de 1918, unul din
virfurile "antisemitismului" romanesc ! Si lista poate continua,
probabil din surpriza in surpriza pentru dumneavoastra, acoperind o parte
semnificativa din marii nostri oamni de cultura.
Vreti sa puneti in banca acuzarii aproape intreaga clasa politica
romaneasca, pentru ca nu a dorit sa modifice punctul 7 din Constitutie,
permitind evreilor sa se impamintenesca...
Si sa ne judecam, in final si taranii, pentru "gesturile
ostile" de la 1907 ...
Nu credeti ca se impune o analiza mai atenta ?
21. Daca veti incerca
sa studiati statisticile evolutiei demografice a evreilor
din Romania, veti constata ca familiile care "have
been in Romania for centuries" formeaza o dramatica minoritate.
Nu eu, ci dumneavoastra ar trebui sa reluati istoria contemporana (mai
ales statisticile) pentru a surprinde marile valuri ale imigratiei evreiesti la
noi. Ati intelege poate altfel exasperarea
unor romani din epoca, -conced: poate xenofoba.
Cind te pomenesti peste nopte cu
sute de mii de musafiri,iti vine greu sa-i numesti coproprietari si sa te dai
la o parte ca sa le faci loc, chiar daca "contributing to the wealth and
well-being of the government and the country".
Se pare ca nu stiti nici despre
enorma imigrare ilegala (de exemplu dupa Revolutia din 1917), care a trebuit
legitimata de Romania sub presiunea marilor puteri. Va gasesc in genere mai
putin informat decit credeti, poate chiar lejer indoctrinat.
Sper ca nu sintem obligati sa tacem
si sa nu pronuntam citeva adevaruri (cum ar fi acela al imigratiei ilegale
evreiesti) cu riscul ca inaintasii nostri sa apara intr-o lumina ireala ?
22. Eminescu (si altii)
s-au opus intrarii masive a strainilor in societatea
pe care o doreau specific romaneasca, in primul rind
pentru ca o doreau nealterata, necosmopolita. E o chestiune de sensibilitate
poetica, la el cel putin, indiscutabila.
Apoi, s-a reactionat la acapararea
pozitiilor dominante de elemente neromnesti. Li s-a parut ? Asta e o alta
chestiune, ramine sa dovediti ca s-au inselat privind realitatea. Folosind de
exemplu statisticile privind pozitiile economice ale evreilor in interbelic va
va fi greu....
Dar chiar si daca s-au inselat, invinuirea
de rasism nu rezista.
Numai daca ii considerati pe toti mincinosi.
23. S-a facut antisemitism
si din credinta ca evreii sint o armata de ocuptie
care foloseste arma financiara.
Spuneti ca nu sint silit sa semnalez asta, si ca o fac cu siretenie. Ba da, sint
silit sa semnalez. Sint obligat, chiar de insistenta
cu care unii ne arata cu degetul ca pe fiinte cu porniri
Nu-mi puteti interzice adevarul raspindirii in
epoca a acestei pareri, nici nu ma puteti intimida
cu acuzatia ca as impartasi-o azi in secret. E o acuzatie
gratuita. Sinteti agresiv, pentru ca explicatia antisemitismului
ca manifestare anti- imigranta, anti- monopol si de
De ce ? Ce propuneti in loc ?
Viscerala rautate a unei bune parti a romanilor ? Sau poate, vinovatia evreilor
?
24. Afirmati ca nu-mi
intelegeti "anlalogia subliminala" cu actualele
protectii anti-imigrare. Ne era o aluzie, era o analogie
pe care o mentin. Nu numai Izraelul, ci si celelalte
bastioane ale democratiei civilizate pun stavile dure
imigratiei. Practic vestitul drept de libera alegere
a locului de viata (garantat in carta Drepturilor
Omului) e o vorba goala, o ipocrizie.
Fug romanii ca de ciuma de Romania
comunista si nu-i primeste mai nimeni.
Sint vinati, facuti pachet si trimisi acasa.
Protestam impreuna, domnule Edelstein ?
Sau admitem ca fiecare tara se
deschide cui doreste si in masura posibilitatilor.
Cind este vorba despre atitudinea
fata de imigranti, e o prapastie notabila intre teorile oficiale si populatie.
Aici in Canada, dragostea fata de imigrant e slagar guvernamental. Dar doamne,
cit resentiment descoperi la o buna parte a populatiei. Oamenii nu inteleg de ce sint invadati de
"straini", si atunci cind isi depasesc frica, (subiectul e tabu) ti-o
spun in fata. Nici dupa generatii nu devii "pur-laine".
Amintiti-va de gestul americanilor
fata de cetatenii lor de origine japoneza in WWII... Cit despre Izrael, nu va pun naivitatea la indoiala, dar ma mira.
Cum de nu stiti ce segregatie se face acolo ?
Cum de nu stiti, ce mi s-ar raspunde daca m-as prezenta la Tel Aviv ca
sa ma incetatenesc Israelit si cum as fi tratat daca totusi m-as strecura
printr-o casatorie?
E timpul, dupa 50 de ani de
experienta statala, ca evreii sa inteleaga altfel protectionismele nationale,
pe care le practica din plin ...
25. Ca au fost si
in Romania evrei asasinati, numai pentru ca erau evrei,nu
contest si este scandalos.
Dar ca aceasta grozavie se
datoreaza "antisemitic atmosphere created by some who later suffered,
themselves" e o afirmatie tendentiaosa, "hitlerizanta". Sariti peste
multe elemente si intimplari (evolutia wwII de exemplu).
Cit despre cei "who later
suffered", ca de obicei, au fost
pedepsiti in general oameni nevinovati.
In acelasi spirit, sint incredintat ca represiunile singeroase care
au avut loc asupra unor evrei pentru gesturi ostile
facute la retragerea armatei romane din Basarabia
(1940), si in spatele frontului (1941), au fost cruzimi
condamnabile lovind oameni nevinovati. Evreii
Imi pare rau pentru suferintele
evreilor nevinovati.
26. In schimb, dumneavoastra,
la observatia ca problema evreiasca a determinat confruntari
singeroase si intre romani,
imi raspundeti cu stupefiant cinism si tupeu
ca fac "retorica legionara".
Ce stiti despre proportiile acestui razboi
civil, care va lasa rece ? Despre politicienii, oamenii
de cultura, tinerii, care i-au cazut victime ? E drept, morti romanesti. Eu credeam ca va voi
sugera o oarecare retinere in a reaprinde aceasta
tema. Dar se vede ca avem preocupari, interese si
sensibilitati diferite. E normal.
Ce nu e normal e faptul ca aveti nevoie sa imi
atribuiti afirmatia ca evreii ar fi VINOVATI pentru
aceste zbuciumari (cind eu n-am spus decit ca au fost
subiectul lor) ca sa va ascundeti dispretul ...pentru
alte sensibilitati.
Incheiere
27. Ce-ati fi spus daca Auschvitz-ul se transforma
intr-o intreprindere in care detinutii deveneau muncitori iar gardienii patroni ? Va pare un tablou de cosmar ?
Si totusi, noi il traim. Daca nu se
observa mai clar, e pentru ca in lagarul nostru nu s-a folosit numai
exterminarea, ci si compromiterea morala si dereglarea mintala. Cu atit mai
sinistru.
In numele unei anume solidaritati,
va sugerez sa nu faceti jocul gardienilor nostri, in lupta pentru demolarea
morala a unui trecut pe care l-au demolat intii fizic.
Ioan Rosca