Tirgul comunitatii evreiesti cu securitatea din Romania - 5
 
-preambul pentru domnul Ahronovici-

Motto:
"Din punct de vedere etnic, disidenta din Romania este in mod covirsitor romaneasca. 
Germanii si evreii- care au alternativa relativ sigura a emigrarii- se feresc sa o primijduiasca 
prin actiuni politice care le-ar putea periclita plecarea "
(Vlad Georgescu- Istoria romanilor -pag 300)

Domnule Ahronovitz,

1
   Daca articolele mele anterioare v-au declansat o reactie atit de puternica, aducindu-va in 
pragul apoplexiei, s-ar putea ca postingul care urmeaza sa va dea gata. Imi fac datoria de a va 
preveni. Citi-l deci cu prudenta.
   Eu in schimb, stau foarte bine cu calmul si de aceea nu e nevoie sa ma mai menajati scriind 
depre mine in locuri in care nu va pot citi (lista romanians). Puteti sa-mi aruncati in fata 
insultele dumneavoastra pe News, ca sa pot si eu sa le degust. Asa, ajung la mine acccidental. 
   Aceasta nota  nu va vizeaza numai pe dumneavoastra. Ea se adreseaza si unor cititori pe care 
ii veti bombarda cu vestea antisemitismului meu bolnavicios, imediat ce veti citi postingul 
urmator - pe care l-am dedicat recentului aranjament dintre comunitatea evreiasca si regimul de 
la Bucuresti . 
   As dori sa-i previn ca nu sinteti corect si nici neutru, ca veti incerca sa-mi minati ideile, nu 
contrazicindu-le cu argumente (ceea ce ar fi cit se poate de firesc), ci atacindu-mi persoana cu 
un val de invective si invinuiri arbitrare. Si in acelasi timp , eludind problemele pe care as vrea 
sa le pun in discutie.
     V-ati putea economisi si ironiile gratuite , cum a fost aceea privind fata mea dubla pe 
problema emigrarii. Ati incercat sa contrapuneti intelegerea mea fata de exilul anticomunist de 
azi, cu o presupusa condamnare a emigratiei evreilor sub Ceausescu.  Eu nu am acuzat  insa pe 
cei care au parasit comunismul, ci pe cei care au tacut o data ajunsi afara. Pe acestia nu-i aprob, 
indiferent de etnie. Nu pot insa sa nu va semnalez inca o data ca romanii evrei emigrati aveau 
de ales intre a denunta realitatea lagarului comunist in care ramineau compatriotii lor romani si 
a tace pentru a proteja evadarea compatriotilor lor evrei. Si ca alegeerea lor ARE o dimensiune 
etnica !  
    
     Astazi problema se pune din pacate in termeni asemanatori. Evreii solidari cu durerea 
compatriotilor romani nu ar trebui sa faca pact cu calaii lor, pentru a-si recupera casele. (Eu 
cred ca la asta se rasuceste in groapa tatal dumneavoastra. Si bunicul meu.)  Si nici sa intervina 
impaciuitor si atenuator atunci cind romanii din diaspora, revoltati de soarta celor dinauntru, 
protesteaza si denunta crudul adevar, deranjind atmosfera de nunta in care e primit 
reprezentantul Mafiei Securicomuniste din Romania.
     Disponibilitatea dumneavoastra pentru dialog  cu puterea, dar reducere la tacere a glasului 
meu "extremist", e absolut penibila in aceste zile in care comunitatea evreiasca, vadit stisfacuta 
, se deplaseaza la Bucuresti pentru a inmina medalii domnului Iliescu, sau il intimpina cu fast 
deschizindu-i portile Americii.
 
     E doar o coincidenta ? Poate. Poate ca e o coincidenta si faptul ca la un an de la lansarea 
(inclusiv pe Internet) a campaniei aparent anacronice impotriva antisemitismului romanesc de 
acum o jumatate de secol, se trece la recuperarea averilor comunitatii  ... Poate ca si 
respingerea acuzatiilor de genocid fata de regimul comunist, nu are legatura cu actualele 
dezvoltari.  Cu actualele legitimari internationale  ale celor responsabili, inca la putere, la fel de 
vinovati si lipsiti de scrupule -cu toate ca isi pun tichie pe cap ...
   Nu e momentul sa dizertati despre fata umana a regimului si despre rabdare si dialog.  Chiar 
in cazul unei nefericite coincidente intre discursurile de temperare a focului meu anticomunist 
si balul la care asistam astazi, ar fi fost cazul sa va opriti,  din tact.  Daca il aveati. Daca v-il 
puteati permite. Daca va pasa si de concetatenii ca mine.

2
   La prima vedere, nevoia de un preambul destinat dumnevoastra, e hazardata.
   Recent am primit insa un mesaj din partea unui prieten , care imi reproseaza ca as fi declarat 
ca opinia unui evreu despre Romania nu conteaza si nu e legitima. Ceea ce nu e numai fals, e 
neverosimil  (pentru cei care ma cunosc).   
    Mi-am dat seama insa cit de corosiva este actiunea dumnevoastra de dezinformare. Ca 
incetul cu incetul, imi faceti un "portret" conform intereselor dumneavoastra.  Am gresit 
crezind ca minciunile veninoase sint prea transparente pentru a amagi pe cineva. Se pare ca un 
raspindac este eficace daca are suficent tupeu si incapatinare.
     Si am vazut altfel nesfirsitele injurii si falsuri pe care le injectati pe retea pentru a-mi 
compromite vocea. Am vazut altfel manevrele abuzive pe care le folositi pentru a ma categorisi 
(si clasa) ca antisemit. Am vazut altfel citatele rastalmacite si tendentios selectate. Toate 
acestea nu mi s-au mai parut ridicole sau ilariante. 
     Recunosc ca am zimbit atunci cind dintre cele 75 de paragrafe in care am descris traseul 
regimului de la Bucuresti, ati selectat paragraful despre curriculum-ul lui Brucan, Birladeanu, 
Roman si Iliescu ca o dovada de antisemitism. Nu-mi trecuse prin cap. Am ris chiar, 
imaginindu-va disecind un material atit de lung in cautarea simburilor de antisemitism ... 

   Am gresit insa amuzindu-ma. Imi dau seama ca stiti ce faceti renuntind la scrupule. Ca ati 
stiut ce faceti chiar si atunci cind la intrebarea domnului Ted Lungu:
> Te rog lamureste-ma si pe mine de unde concluzia ca Ioan Rosca >este antisemit? Ti-as 
ramane recunoscator daca ai prezenta citate >clare si nu comentarii personale
ati raspuns cu un tupeu antologic, aliniind o serie de citate care nu va validau sub nici o forma 
propaganda, dar terminindu-le cu un nonsalant ... "ati vazut ?!"   Trecind in acelasi timp sub 
tacere paragrafele care nu va conveneau si cele in care ma explicasem suficent incit sa nu las 
loc la confuzii. Ati evitat astfel ca aparenta dumneavoastra neintelegere sa apara in lumina 
reala : de dezinformare premeditata.
    V-ati bazat probabil pe lehamitea mea.  

3
   Constatind ca tactica dumneavoastra e eficace, sint silit sa-mi revizuiesc atitudinea 
delasatoare si sa va aduc periodic la realitate. La nevoie, voi re-posta textele pe care mi le 
ocultati sau rastalmaciti, in acelasi ritm cu atacurile dumneavoastra. Pina vom inceta amindoi. 
Pentru ca, nu mai cred ca e bine sa va las singur. Faceti un zgomot infernal, cu care se poate 
acoperi semanlul meu real pe care va trebui sa il apar.
   Voi incepe cu un citat mai vechi, in care am explicat modul abuziv in care incercati sa imi 
prezentati reactiile la gesturile si conceptiile dumneavoastra, ca pe o respingere in bloc a etniei 
evreiesti. Scop in care nu sovaiti sa-mi falsificati textele ! Facind ca expresia "un evreu roman 
CA DUMNEATA" (adica de tipul dumitale) sa-si modifice sensul cum va convenea :

"   Am incercat sa va spun asta menajindu-va si de aceea la  aberatia : 
>dumneata incerci sa-l faca sa inteleaga pe un EVREU ca mine (nu >ma consideri ROMAN, 
nu-i asa?)punctul dumitale de vedere >fulminant.
v-am raspuns : 
>>E limpede ca esenta metaforei mele e analogia intre nazism si >>comunism deci ca protestul 
anti-nazist trebuia sa vina din partea >>unor evrei , "sau germani dintre cei exilati" - 
specificare ce >>satisface prin analogie si romanismul dumitale, si elimina orice >>interpretare 
tendentioasa .
    Apoi ca sa fie clar ca ma refer la dumnevoastra personal si nu la etnia evreiasca in spatele 
careia incercati sa va ascundeti, intimidindu-ma , v-am rasturnat sublinierea "EVREU ca mine" 
si v-am intors precizarea "evreu roman CA DUMNEATA" :  
 >Acest refuz consecvent de a recunoaste crima din Europa de Est,  >este o jignire adusa 
popoarelor care i-au cazut victima si o dovada >de gindire prea polarizata etnic, pentru a 
permite unui evreu CA >DUMNEATA sa-mi faca mustrari pentru nationalism.  
   Sensul rasturnarii nu v-a putut scapa, altfel nu v-ati fi pretat la un jalnic si vizibil fals 
intelectual , incercind disperat sa mentineti acuzatia de antisemitism, in speranta ca macar 
cititorii neatenti vor putea fi dusi de nas. V-ati pretat la "copierea " rasturnata a textului meu, 
pe care l-ati citat astfel :
> Domnule Rosca,  expresia "Un evreu Roman ca Dumneata" iti >califica ce-ti cloceste in 
suflet.
   Ce lapsus ciudat domnule Ahronovitz. Rasturnati majusculele inversind sensul textului cu o 
lejeritate ce nu va face cinste. 
   Va solidarizati arbitrar punctul personal de vedere cu cel al tuturor evreilor si transforamati 
respingerea mea fata de el intr-o manifstare antisemita.
   Astept reactii din partea unor evrei care nu se recunosc in gindirea dumneavoastra. In 
simetrie, nu pretind ca reprezint "romanii", ci doar punctul meu de vedere si al celor care il 
impartasesc, printre care , mi-as dori sa fie si cit mai multi evrei."

4
Iata si seria citatelor "incriminatoare" pe care le-ati propus ca dovezi de antisemitism :

citatul 1:
>>       Un punct foarte simplu : ca atunci cind a fost vorba de sters 
> >putina din iadul comunist, N-AM MAI FOST TOTI FRATI...
> >Evreii si germanii au fost extrasi din lagar prin cumparare, cu o >>precizie selectiva ce nu 
lasa loc pentru confuzii egalitare.
citatul 2:
> >     Stiam foarte bine ca evreii colegi vor putea pleca , dupa ce-si :
>> fac studiile. Eram camarazi numai pina la poarta
> > Lagarul a fost  pentru noi. Eu nu condamn nicidecum aceasta 
>> evadare, bine ca bietii oameni au scapat ! Dar cu aceasta ocazie, au > >ales diferenta si nu 
solidaritatea. Si au pierdut dreptul de a cere 
> >socoteli morale celor pe care i-au lasat inauntru.
citatul 3:
>> De ce puternicul loby evreisc, care solicita pastrarea atentiei
>> fata de Holocaust "pentru a se evita recidiva" , a fost si e atit de
>> "discret" in probleme ca Procesul Comunismului si crima
>> monumentala din Europa de Est , adevarat LAGAR
>> NEDEMONTAT?  Sa deduc ca  nedreptatea, ura si crima in >>general, sint inadmisibile 
numai daca-i vizeaza pe evrei ?
Citatul 4:
>> In plus, as dori sa-mi raspundeti: cind credeti ca va demara
>> campania in Izrael pentru denuntarea acelor evrei care au participat >> la genocidul 
comunist sau care l-au pregatit doctrinar ?
Citatul 5 :
>>Domnule Ahronovitz
[salt strategic peste o parte din textul meu , de exemplu : "E limpede ca esenta metaforei mele e 
analogia intre nazism si comunism deci ca protestul anti-nazist trebuia sa vina din partea unor 
evrei , "sau germani dintre cei exilati" - specificare ce satisface prin analogie si romanismul 
dumitale, si elimina orice interpretare tendentioasa "]
>>nu vrei sa admiti ca ai scapat dintr-un lagar , in baza etniei dumitale
[salt si mai strategic peste o alta parte : "Sau, ca nu vrei sa admiti ca ai scapat  dintr-un lagar , 
in baza etniei dumitale,  fara a te formaliza de faptul ca eu, in lipsa ei, am ramas inauntru. 
Preferi sa spui acum ca mi s-a parut, ca n-am fost prizonier, ca nu raminea decit sa fac si eu o 
cerere de plecare... Acest refuz consecvent de a recunoaste crima din Europa de Est," . Care 
continua de fapt cu : ]  
>> este o jignire adusa popoarelor care i-au cazut victima si o dovada >>de gindire prea 
polarizata etnic, pentru a permite unui evreu roman >>CA DUMNEATA sa-mi faca mustrari 
pentru nationalism.  
Citatul 6 :
>.Minimizarea tragediei romanesti
[salt strategic peste portiunea care explica clar sensul de ipoteza propusa SPRE 
CONTRAZICERE : "Minimizarea tragediei romanesti , in care recidivezi- ca sa folosesc 
limbajul "de piatra" pe care il denunti -si violenta resentimentului dumitale fata de credintele 
mele, e greu de explicat rezonabil,  asa ca ipotezele  care imi vin in minte, neplacute, asteapta 
o infirmare. Sa fie :"]
>>,... Sa fie ca :
>>a) Gelozia , sau dezinteresul ca Holocaustul sa aiba un...concurent ?
>>b) Implicarea unor evrei in crima comunista ?
[salt peste : "c) Pretentiile exagerate la justitie a poporului roman, un actor secundar al istoriei 
? d) Jena pentru de neimplicarea celor din afara, sau care s-au sustras comunismului, in 
eliberarea  celor ramasi in ghearele lui ?"]
>>e) Dorinta de a incepe cit mai grabnic partenariatul cu "oamenii de 
>>afaceri din Romania", nevoia de o Romanie "stabila" si "ierarhizata" 
>>economic ?
citatul 7:
>>Sau zimbetul (mai amar) la care m-am resemnat atunci cind, ....
>> au venit cererile de retrocedare a averilor evreiesti , emise din cele
>> mai ciudate surse  si lipsite de elementara decenta de a solicita si >>recuperarea averilor 
furate de la romanii intemnitati. 

   Si in sfirsit concluzia dumneavoastra  :
>Ted, iti las tie aprecierea cel fel de nuanta are "patriotismul" lui Ioan >Rosca. Antisemit? De 
la o leghe. Criminal? Nu. Face danii?  Imense.

   Din pacate, domnule Ahronovici, acesta este un bluf grosolan. Intre concluzia dumneavoastra 
si citatele pe care se sprijina nu este nici o legatura. Eu si acum semnez linistit toate ceste citate  
(mai ales repuse in contextul lor corect).  Si nu aveti motiv sa ma hitlerizati pentru asta.
    Mi s-ar parea mai normal sa raspundeti la intrebarile din ele decit sa le eludati cu etichete 
arbitrarii. Nu e nevoie sa-mi dati dreptate. Ar fi suficent sa nu incercati sa ma faceti sa tac. 
       
   Daca ati reusit totusi sa faceti o demonstratie, este ca, pentru dumnevoastra, antisemita e 
persoana care spune ceva neplacut unui evreu sau despre un evreu.
    In numele periculozitatii antisemitismului patologic (adica a urii etnice fata de evrei) 
propuneti interzicerea contrazicerii oricarui evreu. In numele crimelor lui Hitler, palestinienii 
sint probabil toti condamnabili ... Sau un om care va calca in tramvai pe un picior. Sau eu, cind 
depling recentele tirguri ale comunitatii evreiesti cu regimul de la Bucuresti. Toti sintem 
hitlerizabili.
     M-ar amuza aceasta aberatie daca n-as remarca ca ea justifica o cenzura intelectuala destul 
de raspindita azi. Acest tip de anti-antisemitism nu-mi poate, ca intelectual,  stirni simpatie. Iar 
ca roman - nu imi convine cind in numele lui, se fac servicii securicomunistilor.   

   As putea specula in jurul deserviciilor pe care prestatia dumneavoastra le face cauzei anti-
antisemite autentice (adica a respingerii urii si discriminarii etnice) si  pe care o ridiculizati 
transformind-o in inchizitie anti-romaneasca si pirghie ipocrita de presiune filosemita. 
   Nu vreau insa sa ma cobor pina aici, doar din dorinta de a va insoti . 

Ioan Rosca
(publicat pe s.c.r la 4 octombrie 1995)