De :  Ioan Rosca   
Date :  Vendredi 30, Janvier 2004  5:45  
Objet :  Miscarea pentru democratie reala – manifest

Miscarea pentru democratie reala – manifest 
 
Nu mai fac inventarul dovezilor ca populatia romaneasca este victima unei 
enorme farse si gigantice capuse economico-politice. Sper sa existe un termen de 
expirare pentru credulitatea in fata simulacrelor de confruntare intre: cei care 
servesc Mafia intrena si cei care servesc interese externe, cei care executa 
ordinele Moscovei validate de Washington si cei care executa ordinele 
Washingtonului vizate de Mosova, social-democratii care apara interesele marelui 
capital ilicit si liberalii care apara interesele plasei sociale securicomuniste, 
nationalistii mondialisti si internationalistii patriotarzi. Concluzia mea este 
ca intreaga haita care s-a agitat pina acum pe scena politica a lucrat impotriva 
intereselor populatiei pe care pretinde ca o reprezinta si trebuie infruntata in 
bloc de o miscare care sa apere democratia de mistificare. 
 
Nu putem exclude ca indivizi sau grupari izolate au abordat/abordeaza 
politica cu bune intentii, mizind pe speranta (vechea iluzie care motiva si 
unele intrari in PCR) ca se poate face bine "dinauntrul" organului politic degenerat. 
Ei sint insa scosi din cursa, rosi sau marginalizati de sistem, incit populatia 
ramine singura, dezarmata, in miinile retelei de excroci politici. Ea are nevoie 
de aparare. 
 
Pentru a evita contestatia, revolta si rezistenta, Puterea poate folosi 
forta, amenintarea, cirdasirea sau diversiunea. Dupa 1989 ea a recurs mai ales la 
ultima metoda, folosindu-le pe celelalte doar in cazuri critice. Manipularea, 
domesticirea si dezorientarea au fost realizate prin dezinformare, farsa, 
propaganda. Bataliile ordinare si doctrinare oferite publicului intoxicat au 
fost doar evaziuni, confiscari, capitalizari, conflicte pentru ciolan. 
Omul Nou- ctitor al epocii capitaliste multilateral dezvoltate- nefiind 
insa/inca complet format, populatia mai observa realitatea, mai strabate candid prin 
perdelele de fum, simtindu-se pacalita si inselata din toate partile si in toate 
felurile. Nu si-a format inca reflexele de evaziune in realitate virtuala, 
cumintenia functionala necesara intr-un furnicar disciplinat. Nici nu e sigur ca 
metodele de "formare" occidentale, invidiate de stapinii de la Bucuresti, vor 
avea succes pe un teren dur in care subiectii lupta din greu pentru 
supravietuire. Cum nu se intrezareste din ce colonii ar extrage Romania 
surplusul care sa astupe gura supusilor locali, e posibil ca sa se revina in final la 
domesticirea prin forta si amenintare, dupa modelul sud-american. Trebuie parat 
la timp acest pericol. 
 
Democratia nu e un scop ci un mijloc: scopul este apararea unui maxim de 
libertate individuala in conditile impuse de o viata comunitara coerenta si 
eficace. De aceea succesul ei e masurat comparind rezultatele activitatii 
sociale cu gradul de libertate ramas cetatenilor. Prezumtia care confera democratiei 
legitimitate cere insa consimtamint. Orice incalcare a vointei si intereselor 
cuiva e un compromis regretabil si poate fi acceptata doar daca e justificata 
temeinic. Acordul majoritar obtinut prin impunere de sus sau amagire anuleaza 
total legitimitatea democratiei. Acest principiu nu trebuie uitat. 
 
Democratia reprezentativa este un compromis justificat numai de 
inoperabilitatea celei directe, in cazul unor comunitati numeroase confruntate 
cu o multitudine de probleme publice. Ea nu are de ce inlocui democratia directa- 
cind aceasta este necesara (decizii importante) si posibila (tehnologiile 
moderne deschid cai noi de participare: informare, dialog, sondaj , vot). Denuntarea 
"populismului" pentru plierea fata de simpatiilor votantilor , cultivarea 
teoriei ca majoritatea cetatenilor ar vota mai rau decit "alesii", sint pozitii esential 
anti-democratice (daca cetatenii ar vota direct diferit, inseamna ca nu sint 
reprezentati!) si reflecta un elitism nefondat si dubios. Argumentul 
"necunoasterii" atrage insa atentia asupra obligatiei principale a oricarei 
democratii autentice: informarea riguroasa a populatiei, facilitarea 
dezbaterilor publice fecunde intre pledoarii contrare. Electoratul neavizat e doar o masa de 
manevra. 
 
Intelectualii romani, mult mai liberi ca inainte de 1989, ar fi trebuit sa 
intervina in apararea poporului lor, sa urce mai sus de vechea lor "dizidenta", 
catre popularizare, implicare, contestatie, revolta si rezistenta. In loc de 
asta, ei au parasit complet cimpul de lupta, tradindu-si penibil menirea, 
perorind banalitati despre vina "omului vulgar", dansind teoretic, anacronic si 
pretios in publicatii inofensive. Unii au esuat pentru ca erau obisnuiti sa 
"multumeasca din inima partidului", altii fiind cumparati cu citeva margele de 
sticla, altii fiind lipsiti de un autentic dor emancipator, altii paralizati de 
dezamagire, iar altii derutati de deconstructia sensurilor, pierduti in 
inevitabile relativitati si paradoxuri. O importanta sursa de rataciri este 
intelegerea caricaturala a opozitiei intre occidentul "civilizant" si estul "de 
civilizat", caderea in capcana unor pseudo-contradictii intre Stapinii din 
lagare diferite, care permite capitalizarile reciproce semnalate de Orwell sau Furet. 
Aceste confuzii trebuiau dezamorsate. 
 
A crede ca deriva democratiei se petrece numai in Romania de azi este o 
prostie dezinformata si paguboasa. Scoaterea in evidenta a degradarii 
democratiilor occidentale si a degradabilitatii democratiei ar fi utila pentru a 
alunga analistii din Romania din hipnoza in care se complac. Transformarea 
statului "garant" si a democratiei "reprezentative" in paravane si instrumente 
pentru o exploatare eficace a cetatenilor captivi este o tendinta naturala , 
demonstrata de nenumarate exemple. Marul democratiei putrezeste dinspre 
simburele puterii care o pazeste de indivizi sau grupari care o ameninta 
ocazional. Face cancer secretind anticorpi. In unele regimuri occidentale 
functioneaza anumite corecturi, in altele- partidele au invatat sa-si imparta 
prada civilizat, evitind crizele. Echilibrul e usurat daca exista surplusuri 
obtinute din relatii internationale asimetrice (imperialismul permite unei 
democratii sa exploateze ne-democratic un stat dictatorial). Poporul roman 
trebuie sa stie asta, pentru a nu se inneca in complexe absurde. 
 
Democratia e un concept problematic, o solutie fragila la o problema 
complexa, o cautare care nu poate decit naviga mai mult sau mai putin arbitrar 
(inspirat, oportun) pintre interese contrare si paradoxuri. Asta nu inseamna 
insa ca nu trebuie studiate cu maxima rigoare si responsabilitate metodele de 
prevenire a degradarii (confiscarii) ei ! Puterile care o corup profita de 
dificultatile teoretice infruntate de problema politica, isi camufleaza relele 
intentii printre neputinte obiective. Pentru a-si apara in acelasi timp si mina 
libera si legitimitatea, actorii politici nu-si recunosc public motivatiile si 
limitarile ci se ascund in spatele unor perdele de fum doctrinare. Nu vad cine 
ar putea contracara acest subterfugiu daca intelectualii ramin insurubati in corul 
"Cintarii Romaniei". Ei trebuie treziti. 
 
"Paradoxul prizonierilor" scoate in evidenta cit de profund (si poate 
inevitabil) e pericolul ca o putere sa profite de postura de inima a corpului 
social, exploatind organismul pe care-l coordoneaza- conform intereselor ei. 
Cetatenii au deci toate motivele sa banuiasca inselaciuni, interese speculative, 
sa pretinda pirghii de supraveghere si de rasturnare a "reprezentantilor" 
incorecti. Dupa atitea revelatii ale istoriei, nu se mai poate acorda prezumtia 
de buna intentie politicienilor (mai ales intr-un context ca acela al Romaniei 
de azi). Vigilenta aceasta de jos in sus trebuie sa nu se lase intimidata de 
volumul si de finetea  propagandei justificatoare. Viciul farsei politice e recursiv; 
puterea profita de mandatul de reprezentare, opozitia profita de mandatul de 
control al puterii, etc… In sistemele bazate pe doua partide, "rotativa" 
democraturii se realizeaza usor. Si in economie se gasesc solutii ingenioase 
pentru monopolizarea ascunsa a pietelor aparent libere. Nici multipartidismul NU 
asigura democratia reala, ci trebuie dublat cu reguli care sa ingreuneze 
confiscarea in gasca, cu antidoturi eficace- marcate in constitutie. Dar pentru 
a cauta solutii la o boala, e nevoie de un diagnostic lucid. 
 
Pina la urma, poate nu mai conteaza daca democratia e folosita pentru 
acoperirea Mafiei doar in Romania sau e vorba de un fenomen mai general de 
degenerescenta : importante e combaterea prin mecanisme de aparare. 
Intelectualitatea angajata ar trebui sa caute mecanisme de protectie impotriva 
derapajului democratiei. Lipsa lor e CAUZA faptului ca romanii cad imparabil in 
ghearele unor mafii aburcate la putere. Critica obtuza a EFECTELOR condamna 
"civismul" la sterilitate (vezi ca exemplu Alianta Civica din Romania). 
Politicienii pot protesta fata de lovituri date de concurenti sub centura, pot 
critica punctual o garnitura a Puterii, dar nu vor cauta nesiliti instrumente 
pentru a restringe avantajul castei asupra populatiei. Atunci cine o va face? 
Sau cine ii va sili? 
 
Functionarea sanatoasa a structurilor sociale are nevoie de valori 
internalizate in sufletul oamenilor, de o anume doza de solidaritate asumata. 
Fara o morala impartasita masurile justitiare "tehnice" vor fi intotdeauna 
deraiate. Dar si inversul e valabil: mecanismele socio-politice pot influenta 
decisiv atitudinile individuale. Degeaba se cere moralitate unui popor zdrobit 
de nevoi, umilinta si nedreptate. Lupta pentru emanciparea constiintelor trebuie 
deci impletita strins ce aceea de emancipare a mecanismelor politice. Nu se 
poate amina intrarea pe aceasta spirala in numele faptului ca popualatia ar fi deja 
degradata moral, sau ca structurile ar fi deja putrede. Cind incepe procesul de 
regenerare? 
 
Ar trebui declansata ACUM o miscare viguroasa de aparare a natiunii impotriva 
abuzului (farsei) politice, fara frica de a "lovi" in partidele pe care le-am 
cocolosit deja pagubos, sperind ca vor elibera Romania. O miscare de analiza 
care sa-si mute privirea de la efecte la cauze, cautind instrumente CONCRETE pentru 
impiedicarea abuzurilor, ocupindu-se apoi intensiv cu informarea populatiei, cu 
popularizarea dezbaterilor importante, cu sensibilizarea cetatenilor fata de 
pericolul confiscarii democratiei. Care sa mentina un climat de vigilenta 
cetateneasca echilibrind vigilenta suspecta a Puterii, sa miscoreze plaja de 
diversiune a partidelor politice, sa le oblige la transparenta si consecventa, 
sa le puna in fata unor sondaje si grile-test care sa reveleze pozitia lor reala. 
Obligind partidele sa-si asume raspunderi clare, semnalind electoratului 
derivele , MISCAREA PENTRU O DEMOCRATIE REALA ar putea putea intari libertatea, 
pertinenta, demnitatea si puterea electoratului roman. In ultima instanta, 
intervenind direct ea ar putea sustine acele formatiuni politice care lupta 
consistent pentru deparazitarea democratiei, sau chiar ar putea genera un partid 
care sa aiba tocmai acest scop. De ce nu am incepe? 
 
Ar trebui sa evadam imediat din letargie, realizind urgenta, in acest 
moment critic in care Romania e antrenata (tirita obscur) in transformari fundamentale, 
ce vor conduce probabil la aservirea tarii si a populatiei. Pe de alta parte, 
activitatea de definire a unei democratii reale nu trebuie sa se rezume la 
actiuni de oportunitate imediata, ci sa dezvolte si pista analizei fundamentale, 
vazuta ca o investitie pe termen lung. Altfel, seria cirpelilor si bijbielilor 
arbitrare in numele unor inepuizabile "isme" va continua nestingherit. Sa ne 
aparam de derizoriu, cladind progresiv o practica participativa si o stiinta 
politica. 
 
Cei care s-au resemnat in fata simulacrelor democratice de la Bucuresti vor 
considera acest manifest "anarhic". Cit de ciudat a evoluat pozitia multora fata 
de legitimitatea contestatiei si a revoltei ! In decembrie 1989, aproape tot 
poporul roman a denuntat pretentia de legitimitate a regimului comunist si a 
iesit in strada luptind cu frica dar nu si cu vre-un complex fata de rasturnarea 
puterii "legale". In timpul anului 1990, deja, numarul celor dispusi sa conteste 
si sa infrunte pseudo-democratia FSN-ista a scazut simtitor, dovedind 
superioritatea manipularii fata de forta. Oamenii s-au lasat pradati de dreptul 
la revolutie, au uitat ca toate puterile se pretind legitime,dar nu toate sint. 
Pina si Doina Cornea s-a zapacit in iunie 1990, reprosind lui Ion Iliescu ca a 
folosit minerii pentru represiune, in locul "fortelor de ordine". Atunci cind ( 
un an mai tirziu) si-a rascumparat eroarea cerind demisia puterii atacate de 
aceiasi mineri, am fost printre putinii ei sustinatori publici. Multi romani 
s-au surpat vazind ca "opozitia anticomunista" nu a facut, nici ea, nimic- ajungind 
la putere in 1996. Dar Reteaua care conduce Romania, distribuita in toate 
partidele, nu a pierdut puterea nici o clipa Cind o sa spunem lucrurilor pe nume? 
 
Cred ca am dreptul sa lansez acest manifest, dupa 14 ani de perseverenta 
contestatie. Am parasit in 1992 "democratia originala" pentru ca nu mai aveam 
impreuna cu cine denunta eficace un regim abuziv, nociv si doar pretins legitim 
(care a pus intre timp Romania pe butuci). Imi voi spune in alt context parerea 
despre disponibilitatea sinucigasa pentru acceptarea inaceptabilului politic. 
Aici termin doar semnalind, inca o data, ca orbirea si pasivitatea, explicabila 
prin modul perfid in care a fost ochestrata, nu e scuzabila. Trebuie sa actionam 
, oricit ar fi de tirziu. Miscarea pentru care pledez ar trebui sa apere 
cetatenii de politicienii care ii mentin in intuneric, azil si lagar. Sa 
reaminteasca poporului roman ca are dreptul de a avea dreptate in lupta cu 
conducatorii sai tradatori. Asta e democratia reala. 
 
Cind redeschidem Piata Universitatii? 
 
 
Ioan Rosca, 29 ianuarie 2004